Show simple item record

dc.contributor.authorRylander, Pernillaswe
dc.contributor.authorEinald, Katarinaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:14Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:14Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3846
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Vårt syfte är att ta del av pedagogers tankar på två olika skolor i mötet med barn med annat modersmål i koncentrationssvårigheter. Syftet är också att undersöka om de pedagogiska kartläggningar som görs innan ett åtgärdsprogram upprättas är anpassade för elever med annat modersmål. Metod Vi har använt oss av kvalitativ intervju som metod och vi har intervjuat pedagoger och specialpedagoger på två olika skolor. Materialinsamlingen består av tidigare forskning och tidigare examensarbeten samt relevant litteratur såsom styrdokument. Resultat Resultatet är sammanställt utifrån de svar vi fått under våra intervjuer och detta är också kopplat till den litteratur och de teorier vi använt oss av. I resultatet har vi funnit att pedagogerna på de två skolorna säger sig tänka på olika sätt kring elever med annat modersmål i koncentrationssvårigheter. Vår undersökning visar också att få av pedagogerna hade kännedom om hur en pedagogisk kartläggning görs. De som känner till hur kartläggningen görs är specialpedagogerna, dock visar resultat i vår undersökning att man inte alltid använder sig av pedagogisk kartläggning vid upprättande av åtgärdsprogram. Undersökningen har betydelse för att vi belyser och tar reda på hur pedagoger säger sig bemöta barn med annat modersmål i koncentrationssvårigheter i skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKoncentrationssvårigheterswe
dc.subjectelever med annat modersswe
dc.titleHan förstår inte vad jag säger och kan aldrig koncentrera sig! - En studie omhur pedagoger på två skolor tänker och arbetar kring elever med annat modersmål i koncentrationssvårigheterswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record