Show simple item record

dc.contributor.authorHallunger, Johannaswe
dc.contributor.authorOtt, Torbjörnswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:19Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:19Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3851
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur bedömning av muntlig framställning sker inom ämnena Engelska och Svenska i dagens gymnasieskolor. Fyra intervjuer har genomförts med gymnasielärare som undervisar i dessa ämnen. Nationella provens bedömningsmallar för de muntliga delarna av proven, kursplanernas mål och betygskriterier inom ämnen Svenska och Engelska, och till ämnet anknytande forskning har kommit att behandlas i uppsatsen. Undersökningen i uppsatsen visade bl.a. att lärare hade varierande åsikter om bedömningsmallarnas relevans. Samma gäller mål och kriterier inom Svenska- och Engelskakurserna. Det mest intressanta var dock upptäckten att eleverna enligt de intervjuade lärarna är mer benägna att tala i klassrummet i ämnet Engelska än i Svenska. Ett annat resultat hade varit väntat med tanke på att svenska är de flesta elevers modersmål. En annan skillnad som är värd att notera är att också sättet att genomföra formella muntliga redovisningar varierade mellan ämnena. I Engelska låg fokus mer på samtal, medan man i Svenska snarare bedömde muntliga redovisningar i helklass eller större grupp. Uppsatsen är relevant som granskning av skapandet av en likvärdig skola. Det faktum att det fanns skillnader i hur lärarna bedömde elevernas muntliga framställningar, är det viktigt att vara medveten om i arbetet med att uppnå likvärdighet. I dagens skola strävar man efter likvärdig bedömning. Det är en likvärdighet som uppsatsen visar behöver diskuteras. Resultaten i uppsatsen skulle kunna få många lärare att tänka över sina mål- och bedömningskriterier och kanske t.o.m. omvärdera dessa. Om alla lärare som undervisar i samma ämnen var mer synkroniserade i sina bedömningar av muntlig språkfärdighet, så skulle man möjligen kunna hävda att elevernas betyg och bedömningar skulle kunna bli mer rättvisa mellan olika skolor och olika pedagoger. =swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMuntlig framställningswe
dc.subjectEngelskaswe
dc.subjectSvenskaswe
dc.subjectBedömninswe
dc.titleFormell bedömning av muntlig framställning - En undersökning av bedömning i Svenska och Engelskaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record