dc.contributor.author | Hallunger, Johanna | swe |
dc.contributor.author | Ott, Torbjörn | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:19Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:19Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3851 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur bedömning av muntlig framställning sker inom ämnena
Engelska och Svenska i dagens gymnasieskolor. Fyra intervjuer har genomförts med gymnasielärare som
undervisar i dessa ämnen. Nationella provens bedömningsmallar för de muntliga delarna av proven,
kursplanernas mål och betygskriterier inom ämnen Svenska och Engelska, och till ämnet anknytande forskning
har kommit att behandlas i uppsatsen.
Undersökningen i uppsatsen visade bl.a. att lärare hade varierande åsikter om bedömningsmallarnas relevans.
Samma gäller mål och kriterier inom Svenska- och Engelskakurserna. Det mest intressanta var dock upptäckten
att eleverna enligt de intervjuade lärarna är mer benägna att tala i klassrummet i ämnet Engelska än i Svenska.
Ett annat resultat hade varit väntat med tanke på att svenska är de flesta elevers modersmål. En annan skillnad
som är värd att notera är att också sättet att genomföra formella muntliga redovisningar varierade mellan
ämnena. I Engelska låg fokus mer på samtal, medan man i Svenska snarare bedömde muntliga redovisningar i
helklass eller större grupp.
Uppsatsen är relevant som granskning av skapandet av en likvärdig skola. Det faktum att det fanns skillnader i
hur lärarna bedömde elevernas muntliga framställningar, är det viktigt att vara medveten om i arbetet med att
uppnå likvärdighet. I dagens skola strävar man efter likvärdig bedömning. Det är en likvärdighet som uppsatsen
visar behöver diskuteras. Resultaten i uppsatsen skulle kunna få många lärare att tänka över sina mål- och
bedömningskriterier och kanske t.o.m. omvärdera dessa. Om alla lärare som undervisar i samma ämnen var mer
synkroniserade i sina bedömningar av muntlig språkfärdighet, så skulle man möjligen kunna hävda att elevernas
betyg och bedömningar skulle kunna bli mer rättvisa mellan olika skolor och olika pedagoger.
= | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Muntlig framställning | swe |
dc.subject | Engelska | swe |
dc.subject | Svenska | swe |
dc.subject | Bedömnin | swe |
dc.title | Formell bedömning av muntlig framställning - En undersökning av bedömning i Svenska och Engelska | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |