Show simple item record

dc.contributor.authorJakobsson, Anna
dc.date.accessioned2015-03-24T14:08:36Z
dc.date.available2015-03-24T14:08:36Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38561
dc.description.abstractAbstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då – Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolan Författare: Anna Jakobsson Termin och år: VT 2014 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Kurs: LAU390, 15hp. Examensarbete inom lärarutbildningen Handledare: Jörgen Dimenäs Examinator: Göran Brante Rapportnummer: VT11-2910-112 Nyckelord: lek, pedagoger, förskola, lpfö98, arbetssätt, begrepp, förhållningssätt Syfte: Att undersöka hur pedagoger beskriver sin uppfattning av samt arbetssätt kring lek i förskolan. Frågeställning: Vad innebär begreppet lek för pedagoger och hur arbetar de med barns lek i förskolan? Metod: Kvalitativa intervjuer Resultat: Det finns både likheter och skillnader mellan pedagogernas syn på leken och även arbetssätt. Upplever att pedagogernas medvetenhet är på olika nivåer. Betydelse för läraryrket: Förskolan är styrd av läroplanen, som anger att förskolans verksamhet ska präglas av leken. Det är viktigt att undersöka hur pedagogerna översätter detta i verkligheten. Det främjar även reflektion för att förstå olika perspektiv samt att nå gemensamma definitioner. 2 Sammanfattning Förskolans verksamhet ska präglas av lek står det i läroplanen som dock inte anger hur det ska gå till. Med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöker den här studien hur pedagoger upplever och arbetar med barns lek i förskolan. Pedagogerna tycker att leken är mycket viktig. De främjar leken genom att dela in barnen i mindre grupper och inspirera med miljö och material, men även genom att vara närvarande för att kunna utmana samt stötta barnen vid behov. I stort så har pedagogerna liknande tankar, med vissa variationer. Den största skillnaden ligger i hur medvetna pedagogerna är om sina tankar och arbetssätt, vilket jag menar hänger ihop med hur vana de är att reflektera och diskutera. Utefter den sociokulturella teorin anser jag att vanan att reflektera hänger ihop med klimatet på arbetsplatsen och tankarna hos kollegorna. Jag menar därför att det är viktigt med pedagogiska reflektioner i allmänhet och kring leken i synnerhet och ens egen roll i den. Detta för att en ökad förståelse för leken gör att man lättare kan förstå och samspela med barnen. Jag upptäckte att det i pedagogernas uttryck finns kopplingar till läroplanen men också att det är skillnad mellan vision och verklighet. Pedagogerna verkar veta vad de vill uppnå men inte alltid hur.sv
dc.format.extent36 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningsv
dc.relation.ispartofseriesVT11-2910-112sv
dc.subjectleksv
dc.subjectpedagogersv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectlpfö98sv
dc.subjectarbetssättsv
dc.subjectbegreppsv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.title”Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då.” Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolansv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionen
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record