Show simple item record

dc.contributor.authorClaeson, Anetteswe
dc.contributor.authorLarsson, Marieswe
dc.contributor.authorEnglund, Irisswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:24Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:24Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3857
dc.description.abstractI dagens samhälle behövs det ett komplement till den ordinarie undervisningen för att finna alternativa vägar till att uppnå välbefinnande. I vår uppsats redovisar och beskriver vi effekterna av massage och avslappning som praktiseras i skolan. Vi har också genom empiriska undersökningar försökt ta reda på hur massage och avslappning påverkar barns lärande och sociala miljö. Skolan skall tillsammans med hemmet verka för att barnen tidigt utvecklar en livskunskap, vilket innebär att de kan hantera och underlätta sin vardag. Massage och avslappning kan vara ett bidrag till ett fungerande levnadssätt. De positiva effekterna är många såsom bättre inlärning, ökad koncentration, bättre självförtroende, kunna slappna av och minska på onödiga spänningar o.s.v. Detta har påverkan både på individ- och gruppnivå, då konflikter kan motverkas och samarbetet stimuleras. Vi har i vårt arbete tagit del av litteratur och empiriska studier där resultaten av massage och avslappning övervägande visar på de positiva verkningarna. För att uppnå ett harmoniskt klassrum kan massage och avslappning ses som ett viktigt redskap i den dagliga undervisningen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMassage/beröringswe
dc.subjectavslappningswe
dc.subjectstressswe
dc.subjectinlärningswe
dc.titleMassage och avslappning ­ en livskunskap för en växande generationswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record