dc.contributor.author | Olsson, Janna | swe |
dc.contributor.author | Gunnarsson, Therese | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:26Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:26Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3860 | |
dc.description.abstract | Syfte: Undersökningens syfte är att ta reda på elevers allmänna syn på och inställning till
skolämnet idrott och hälsa i åldrarna sju till tolv år och se om det stämmer överens med vår
hypotes. Undersökningens syfte är även att dels undersöka elevernas medvetenhet kring
ämnets syften och mål enligt läroplanen, dels ta reda på pedagogernas tankar kring detta och
tillvägagångssätt, för att eleverna ska uppnå målen i läroplanen för idrott och hälsa.
Hypotes: Vi antar att elever uppfattar idrott och hälsa som en lektion där de bara får springa
av sig samt ha roligt och att de därmed inte är medvetna om ämnets övriga syften.
Frågeställningar:
· Vad är elevernas inställning till ämnet idrott och hälsa i skolan?
· I hur stor utsträckning är eleverna medvetna om ämnets syften?
· Hur går pedagogerna tillväga för att eleverna ska nå målen för ämnet idrott och hälsa?
· Stämmer samhällets syn på skolidrotten överens med elevernas och pedagogernas?
Bakgrund: Under våra VFU-perioder har vi fått en uppfattning att elever upplever att de har
idrott och hälsa enbart för att de ska få springa av sig samt ha roligt och att de därmed inte är
medvetna om ämnets syften och mål. Ämnet idrott och hälsa bedrivs på schemalagd tid och
har en egen kursplan och lämpar sig väl för att göra en studie på skolan. Studien skulle belysa
lärares och elevers inställning till ämnet samt deras medvetenhet kring ämnets syften enligt
läroplanen.
Metod: Litteratur, enkätundersökning för elever (85st) samt intervjuer med fyra pedagoger.
Dessa metoder samt litteraturen har vi relaterat till ämnets kursplan.
Resultat: Elever är delvis medvetna om ämnets syften och har en positiv inställning till
ämnet. Pedagogerna arbetar antingen helt eller delvis efter kursplanen eller utgår enbart ifrån
erfarenhet vid planering av idrottslektioner. Pedagogerna arbetar med samarbetsövningar och
gruppövningar, för att få eleverna att utveckla sitt sociala samspel. Eleverna vill ha mer idrott
i skolan och forskare hävdar att de även behöver detta. Ämnets legitimitet bör stärkas, för att
få ett ökat timantal. Detta kan påverkas genom att egenvärdet för ämnet förstärks, det vill säga
att Samhällets behov påverkar utformningen av idrott och hälsa. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | "Idrott är mer än att slänga in en boll och bli svettig, fokus ligger på hälsa och kropp" - En undersökning om idrott och hälsa i de lägre åldrarna | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |