Daglig fysisk aktivitet inom ramen för skoldagen- Ett nedslag i den svenska skolan hösten 2006
Abstract
Inledning:
I ett samhälle där människor i allt större utsträckning drabbas av vällevnadssjukdomar såsom fetma, diabetes typ
II, hjärt-kärlsjukdomar och så vidare, känns det aktuellt att belysa vad skolan gör för att främja att barnen får en
sund livvstil. Arbetet bygger på fyra intervjuer med olika rektorer, genomgång av olika projekt samt aktuell
forskning som gjorts kring daglig fysisk aktivitet i skolan.
Syfte:
Syftet med vår studie är att undersöka hur rektorer på fyra skolor ser på vikten av fysisk aktivitet i skolan utifrån
styrdokumentens mål och krav:
"Skolan skall sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk
aktivitet inom ramen för hela skoldagen." (Lpo94, sid 5)
.Syftet är även att undersöka hur skolorna skulle vilja arbeta med detta tillägg.
Metod:
Vår studie bygger på fyra intervjuer med skolornas rektorer. Skolorna är bekvämlighetsmässigt utvalda. Vi
grundar även arbetet på tidigare forskning och projekt som gjorts inom ämnet, samt belyser vad som hänt de
senaste åren sedan tillägget implementerades i läroplanen.
Resultat:
Vi har kommit fram till att arbetet med daglig fysisk aktivitet ser olika ut på de fyra skolor vi besökt. Beroende
på intresse, kunskap och resurser skiljer sig arbetet åt och även visionerna kring hur de skulle vilja arbeta med att
utveckla elevernas möjligheter till fysisk aktivitet, kvalitativt och kvantitativt.
Diskussion:
Arbetet med att införa daglig fysisk aktivitet står och faller framförallt med skolledningens intresse. Olika
miljöer och andra förutsättningar såsom resurser med mera skapar olika möjligheter att arbeta med detta tillägg
som finns, vilket är av betydelse för yrkesverksamma lärare, föräldrar och elever.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Carlsson, Sofia
Hansson, Eva
Keywords
Daglig fysisk aktivitet
tillägg i läroplanen
arb
Language
sv