Att undervisa i tidig läs- och skrivinlärning
Abstract
Syfte
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur två olika lärare arbetar med läs- och skrivinlärning för elever i
årskurs 1. Vi vill se vilka teorier och metoder lärarna väljer att använda i undervisningen. Alla lärare arbetar på
något olika sätt och vi vill se vilka skillnader och/eller likheter som förekommer i de båda lärarnas undervisning.
Vi vill även ta del av lärarnas upplevelser av hur just deras teorier ser ut i praktiken.
Metod och material
Uppsatsens teoretiska karaktär har baserats på den tidigare forskning som gjorts inom ämnet. Det empiriska
innehållet har baserats på den didaktiska analysmetoden. Semideltagande klassrumsobservationer och kvalitativa
intervjuer med erfarna lärare är två ingående element som vi baserar den didaktiska analysen på.
Resultat
Resultatet visar att det förekommer skillnader i lärares sätt att arbeta med läs- och skrivinlärning. Vi har
kategoriserat och jämfört de berörda lärarnas metoder och förhållningssätt med etablerade vetenskapliga teorier.
Betydelse för läraryrket
Att kunna läsa och skriva är en förutsättning för att lyckas i dagens samhälle. Lärare som arbetar i skolan bör ha
goda och teoretiskt förankrade kunskaper i hur läs- och skrivinlärningen fungerar. Lärare behöver även kunna
omvandla dessa kunskaper i praktiken. Vi hoppas att den här uppsatsen bidrar till att ge läsaren en inblick i hur
arbetet med läs- och skrivinlärning skulle kunna bedrivas i praktiken idag.
=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Oksman, Dan
Karlsson, Ann-Sofie
Keywords
Läsinlärning
skrivinlärning
didaktisk analys
ob
Language
sv