Den svenska polisens yrkeskultur. En studie av polisstudenters utbildningslitteratur
Abstract
Polisväsendet innehar en särställning i det svenska samhället. Det utgör det främsta redskapet för att bekämpa och förhindra brottslighet, och det förfogar över monopol på laglig våldsutövning. I likhet med de flesta institutioner finns det inom polisen en yrkeskultur som avgör vilka värderingar och normer som styr dess verksamhet. Denna yrkeskultur påverkar bland annat hur polisen betraktar sin egen verksamhet, och sin funktion i samhället som helhet.
Rapporten undersöker hur denna yrkeskultur förmedlas till polisstudenterna genom utbildningsmaterialet. På grund av polisens status som en traditionellt mansdominerad bransch riktas särskild uppmärksamhet på synen på kön, såväl vad gäller porträtteringen av kvinnliga poliser i materialet, som manligt och kvinnligt i generella termer. För att begränsa omfånget på studien ligger fokus på polisutbildningen på Linnéuniversitetet.
Studiens slutsatser är att utbildningsmaterialet generellt sätt förespråkar en självständighet för enskilda polismän att verka i sitt yrkesliv, fritt från detaljstyrning från övre befäl. Material påvisade även en splittring gällande polisens roll i samhället mellan å ena sidan våldsutövningen och å andra sidan mer dialogbetonade arbetsmetoder. Kvinnors närvaro i organisationen framhölls som mycket positivt, men materialet förmedlade i viss mån en traditionell syn på manliga och kvinnliga könsroller.
Publisher
School of Public Administration/Förvaltningshögskolan
View/ Open
Date
2015Author
Johansson, Kristofer
Keywords
offentlig förvaltning
polisen
kurslitteratur
yrkeskultur
Publication type
report
ISSN
1401-7199
Series/Report no.
Förvaltningshögskolans rapportserie
131
Language
swe