Show simple item record

dc.contributor.authorBåvner, Emmaswe
dc.contributor.authorHjelmsäter, Elin Roos afswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:30Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:30Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3864
dc.description.abstractSyfteSyftet med undersökningen är att ta reda på hur elever uppfattar skolans uppdrag och skolans vidare roll. Ur åtta elevers beskrivningar av skolan och sin skolvardag ges en bild av hur de uppfattar skolans uppdrag. Undersökningen syftar till att dels belysa elevernas uttalade tankar om skolans uppdrag och vidare roll och dels undersöka om det finns en outtalad roll som skolan har för eleverna och i så fall vad den innebär. MetodVi har genomfört kvalitativa intervjuer med elever från fyra olika skolor i olika delar av Göteborg. Två elever i år 3-5 på varje skola intervjuades, en som når målen och en som inte når målen för att få en variation av elever. Därefter analyserades intervjuerna och det som var relevant för syftet sammanfattades i resultatdelen. Resultat Resultatet visar inte oväntat att eleverna främst ser att skolan är till för att de skall utveckla kunskaper och särskilt då kunskaper som ryms inom de teoretiska skolämnena som matematik, svenska, geografi, historia m.fl. Dessa kunskaper anser de sig behöva för att kunna klara sig i framtiden och omvärlden. Resultatet visar även att en social fostran sker i skolan, då eleverna bland annat lär sig att sitta still, vara tysta, samarbeta och lär sig vara en god kamrat. Eleverna ger även en bild av andra funktioner av skolan som inte är lika tydligt uttalade. De uppfattar bl.a. att skolan genom betyg och bedömning har en sorterande funktion och en förvarande funktion, då skolan är en plats för dem att vara på dagarna när ingen annan är hemma. Eleverna lär sig även andra förhållningssätt som exempelvis tidens betydelse, att underordna sig det som läraren bestämmer, och att teoretiska kunskaper är viktigare än praktiska. Betydelse för läraryrket Genom att ta reda på elevernas syn på skolans uppdrag kan lärare bättre bemöta och förstå eleverna. Resultatet från denna undersökning gör oss som lärare mer medvetna om att vi måste medvetandegöra alla de funktioner skolan har för eleverna. Skolans uppdrag är mångtydigt och komplext vilket både lärare och elever måste fundera kring. Studien är även en bra utgångspunkt för att ifrågasätta vilken skola vi vill ha och vad som bör vara skolans uppdrag.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectskolans uppdragswe
dc.subjectelevers uppfattningarswe
dc.subjectkunskapswe
dc.subjectsswe
dc.title"Att räkna och läsa och skriva och sånt" - en studie om elevers uppfattningar om skolans uppdrag och rollswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record