Samverkan mellan hem och skola En studie av rektorers, föräldrars och lärares syn på samverkan
Abstract
Sammanfattning: Våra erfarenheter av skolans värld innehåller såväl goda som dåliga upplevelser
av mötet mellan föräldrar och professionella. Då vår syn är att skolan och
hemmet är två stora delar i barnens liv anser vi att en samverkan mellan dessa
delar är ett måste. Enligt läroplanen skall skola och hem samverka vilket bör få
till följd att någon form av samverkan existerar i samtliga skolor i dagens
Sverige. Syftet med vår studie är att undersöka vad rektor, föräldrar och lärare
anser är en god samverkan och vad syftet med denna är enligt dessa parter. De
frågor som hjälpt oss besvara vårt syfte är: Vad innebär en god
föräldrasamverkan för olika parter alltså rektor, föräldrar och lärare? Vad anser
de olika parterna att syftet med samverkan är? Sätter de vuxna barnets
lärandeprocess i fokus i samverkan mellan hem och skola? Grundar sig
föräldrasamverkan i teorier och forskning? Uppsatsen bygger på tidigare
forskning och litteratur inom ämnet samt på kvalitativa, halvstrukturerade
intervjuer med rektorer, föräldrar och lärare på sex olika skolor. I våra analyser
har vi undersökt hur rektorer, föräldrar och lärare som kategorier ser på
samverkan och har därför valt att först göra en gruppering av individer för att
sedan söka de vanligaste uppfattningarna bland dessa för att på detta sätt finna
struktur i det insamlade materialet. Av vårt resultat har vi dragit följande
slutsatser: Samverkan mellan hem och skola ser mycket olika ut på olika skolor.
Hur de olika parterna ser på syftet med samverkan blir avgörande för hur denna
kommer att gestalta sig. Avgörande är också vad de olika parterna anser att man
bör samverka kring. I samverkan har läraren en nyckelroll.
=O
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Segerdahl, Jenny
Lundvall, Helén
Keywords
Föräldrar
föräldrasamverkan
samverkan mellan hem
Language
sv