”Man jämför inte äpplen med äpplen heller” En intervjustudie om mindre kommuners resursfördelning till grundskolan
Abstract
Sammanfattning
Studiens syfte är att belysa hur lokalpolitiker och kommunala tjänstemän i några kommuner med färre än 5 000
invånare tolkar och tillämpar de delar av skollagen som rör kommuners resursfördelning och skolans
likvärdighet. Materialet är insamlat från fyra intervjuer med sammanlagt sex respondenter varav en av
respondenterna är lokalpolitiker och de övriga är kommunala tjänstemän. Samtliga kommuner har mindre än 5
000 invånare. Eftersom skolans ekonomiska styrning är det styrmedel som kommunerna själva har direkt
inflytande över sedan skolans decentralisering under 1990-talet har vi valt att fokusera på kommuners
resursfördelningsmodeller. Resultatet visar att respondenterna tolkar skollagens kriterier på skilda sätt, vad som
ingår i grundbeloppet och i tilläggsbeloppen varierar mellan de olika kommunerna. Även sättet att arbeta med en
likvärdig utbildning skiljer kommunerna åt i vissa hänseenden men samtliga arbetar för att öka likvärdigheten
inom kommunen. Studien får som didaktisk konsekvens för vårt kommande yrkesliv en större förståelse för den
administration som ligger bakom det arbete lärare utför i klassrummen och tillsammans med eleverna. Vilka
ramar och förutsättningar som ges av huvudmannen är avgörande för lärarens förutsättningar att kunna ge
samtliga elever den utbildning de har rätt till, oavsett var i landet man geografiskt hör hemma.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Axelsson, Hanna
Stenberg, Johanna
Keywords
Resursfördelning
kommunalt huvudmannaskap
grunds
Language
sv