Show simple item record

dc.contributor.authorRantsi, Johannasv
dc.contributor.authorFrånlund, Emeliesv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:29Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:29Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38680
dc.description.abstractSyfte: Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare på gymnasiet uppfattar förstelärarens roll i kollegiet och hur det påverkar samverkan mellan lärarna. Frågeställningar: 1. Hur ser lärare på införandet av förstelärartjänsten? . Hur uppfattar lärare sin roll i förhållande till förstelärares roll? 3. Hur uppfattar lärare att samverkan inom kollegiet påverkas av förstelärartjänsten? Metod: En kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk karaktär har använts med motiveringen att syftet och frågeställningarna är ställda på ett sådant sätt där vi är ute efter svar som utgår från aktörens perspektiv och uppfattningar och därför passar en kvalitativ metod bäst. I studien användes ett snöbollsurval för att få tag på lärare att intervjua och genom den metoden intervjuade vi totalt nio gymnasielärare från tre olika skolor i Göteborg. Studiens material består av en intervjuguide och inspelade intervjuer som transkriberades noggrant i efterhand. Resultat: Det framkommer att lärare uppfattar förstelärarens roll som samma som deras egen roll och att de utför liknande arbetsuppgifter. Detta skapar förvirring om vem som skall göra vad. Ur ett annat perspektiv som kan det även vara bra i den mening att lärare faktiskt gör det jobbet de är anställda för och inte extrauppgifter som de tror att de måste göra. Detta kan minska deras arbetsbörda och möjligen förhindra utbrändhet. Vidare upplever några lärare att förstelärare skapar ”andrelärare” och kan påverka samverkan inom kollegiet. Betydelse för läraryrket: Lärarens yrkesutövning kan påverkas av den osäkerhet de upplever kring sin roll som lärare och det kan ha en negativ inverkan på eleverna. Det är därav viktigt att lyfta problematiken för att vidare komma fram till lösningar som ska syfta till att förbättra och stärka lärarna roll och yrkesprofession.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörsteläraresv
dc.subjectAndreläraresv
dc.subjectOrganisationsstrukturersv
dc.title”Andrelärare” - En kvalitativ intervjustudie på gymnasieskolor i Göteborgsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record