Jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag – en kvalitativ pilotstudie om lärares förtroendearbetstid
Abstract
Syftet med detta examensarbete var att undersöka och beskriva hur lärare hanterar sin förtroendearbetstid utifrån
egna och andras förväntningar. Våra frågeställningar berörde hur lärare strukturerar och prioriterar under sin
förtroendearbetstid, samt vilka förväntningar de har på sig själva och vilka förväntninagr som riktas mot dem.
En empirisk pilotstudie genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex lärare från kommunala skolor i
årskurs 4-6. Frågemetoden som användes var Critical Incident Technique. Studien genomfördes under hösten
014 i Västra Götalandsregionen, i syfte att lyfta lärares arbetsförhållanden ur en allmändidaktisk och
sociokulturell utgångspunkt.
Resultatet visade att lärare upplever att de inte hinner med det de ska och förväntas göra under
förtroendearbetstiden. Detta leder till att de arbetar mer än vad de ska. Lärares anställning präglas av normativa
kontrakt och gränsen mellan deras arbetsliv och privatliv är svaga.
I vår studie har vi funnit att lärare använder olika strategier och prioriteringar för att hantera arbetet.
Prioriteringar ger en känsla av kontroll, vilket minskar stress. Även stöttning inom kollegiet och av ledningen har
en god effekt vad gäller känslan av kontroll. Genom att uppmärksamma dessa strategier kan arbetet underlättas,
vilket vidare kan resultera i en bättre struktur i lärares arbete. Lärare upplever att det inte finns tid för reflektion
och att de inte hinner med alla sina arbetsuppgifter under förtroendearbetstiden. I slutändan kan detta medföra
konsekvenser för elever, då lärares förtroendearbetstid går åt till mycket annat än det som enbart rör elevens
lärande och utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Phillips, Stephanie
Sporre, Petra
Keywords
Förtroendetid
normativt kontrakt
gränsteori
lä
Language
sv