• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kostundervisning i idrott och hälsa - Ett examensarbete om lärare i idrott och hälsas förhållande till kostkunskap och kostundervisning

Abstract
Sammanfattning: Fetma och övervikt påvisas som en oro för folkhälsan samtidigt som olika dieter florerar i media. Det är långt ifrån en självklarhet att veta vad som är goda råd och vad som är rena oriktigheter av allt det media kommunice- rar. Således är goda kunskaper inom kost en viktig faktor för att kunna skilja sunda råd från mindre hälsosamma. Studier visar att kost har fått lite utrymme i undervisningen i idrott och hälsa och likaså att lärarutbildningar tenderar att prioritera andra moment före kost. Syftet med denna studie är att kartlägga lärare i idrott och hälsas förhållande till kostkunskap och kostundervisning för att komma åt och kunna diskutera didaktiska konsekvenser kring kost i undervisningen. I arbetet behandlas frågeställningar om lärare i idrott och hälsas kostundervisning, utbildning, förhållande till Livsmedelsverket och övriga kunskapskällor. För att besvara frågeställningarna an- vändes i huvudsak en webbenkätundersökning som besvarades av 311 behöriga lärare i idrott och hälsa på högs- tadie- och/eller gymnasieskola. Som komplement till den kvantitativa metoden utfördes även fem semistrukture- rade intervjuer för att nå mer kvalitativ data. Resultaten av undersökningen visar att kännedomen om Livsme- delsverket och deras kostråd är medelmåttig och att det finns en tydlig skepticism till vissa av Livsmedelsverkets kostråd. I rapporten framgår även att lärarutbildningar tycks vara väldigt olika med avseende på kost eftersom respondenternas syn på sin utbildning varierar kraftigt. En del menar att utbildning innehöll tillräckligt med undervisning om kost medan 1 % av respondenterna hävdar att de inte blivit utbildade inom kost över huvud taget i sin utbildning. I övrigt framställs även läroplaners otydlighet, elevers förväntningar och gamla traditioner som rimliga orsaker till kosten ringa utrymme i undervisningen i idrott och hälsa.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38688
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38688_1.pdf (1.754Mb)
Date
2015
Author
Nermansson, Johan
Nerhall, Jens
Keywords
Kost
undervisning
idrott och hälsa
lärarutbildn
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV