Visa enkel post

dc.contributor.authorHåkman, Eriksv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38689
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att anpassa Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 till ett arbetssätt för elever med ovana vid vatten. Genom samkonstruktion av en utvecklingsplan för praktisk simundervisning tillsammans med en utvald grupp elever planeras, implementeras och utvärderas effektiviteten av ett program för siminlärning, enligt riktlinjerna för Action Research. Metod: En kvalitativ, konstruktivistisk Action Research-studie, som genom anpassning av Svenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 (014) ämnar att, i samkonstruktion med eleverna, skapa en utvecklingsplan för vattenvana och simkunnighet hos elever med stor ovana vid vatten. Material: Deltagarna i studien var pojkar i årskurs 6 och 7 i samma skola, och valdes ut i samråd med elevernas lärare i Idrott och Hälsa, med motiveringen att inte ha uppnått simkunnighetskravet. Data insamlades vid informella elevgruppssamtal vid samkonstruktion av utvecklingsplanen, samt observationer från genomförandet av praktiska simtillfällen. Resultat: Kartläggningen av elevernas vattenvana tillsammans med utvecklingsplanens variation i övningar och färdighetsmoment, och elevernas egna engagemang i skapandet av denna, gav varje elev möjligheten att pröva sig fram till den metod som passade bäst. När eleverna själva fick bestämma undervisningens upplägg, och därtill kunde avgöra vad de ville skulle förändras mellan undervisningstillfällena, kunde de slappna av och uppleva simundervisningen efter sina egna villkor, utan att vara pressade av testresultat. De fick istället möjligheten att utvecklas i sin egen takt. Undervisningen betonade ett lustfyllt arbetssätt där eleverna fick utforska och uppleva vattnets positiva effekter. Med hjälp av praktiska redskap, handgripligt lärarstöd och tydliga förklaringar under förarbete och utförande fick eleverna fysiskt individanpassat stöd genom hela inlärningsprocessen. Det sociala samspelet mellan eleverna i gruppen bidrog därtill till motivation och inspiration som uppmuntrade eleverna att i gemenskapen våga utmana sig själva. Eleverna drog var för sig nytta av de stöd och metoder som passade dem, för att sedan tillsammans uppleva framgång och glädje genom simkunnighet, och nyfunnen vattenvana.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSimkunnighetsv
dc.subjectVattenvanasv
dc.subjectIdrott och Hälsasv
dc.subjectKonstrsv
dc.titleVattenvana - En studie av siminlärningsmetodik för elever med ovana vid vattensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post