Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Lindaswe
dc.contributor.authorTörnqvist, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:34Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:34Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3868
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med uppsatsen är att ta reda på av vilken anledning lärare inom grundskolan ger läxor och vilka pedagogiska intentioner som ligger bakom. Vår huvudfråga är vilken den främsta anledningen är till att lärare ger läxor. För att undersöka vad lärare har för syfte med att ge läxor har vi gjort en enkätundersökning på fyra kommunala grundskolor bland lärare som arbetar i år F-9. Dessutom har vi tittat på tidigare forskning om läxor och den politiska debatten i media. Det vi kom fram till är att det finns en splittrad syn på syftet med läxor bland lärare, men i vår undersökning blev resultatet att det främsta syftet med läxor är färdighetsträning. Två andra orsaker till att ge läxor var att lära eleverna att ta ansvar och att öva upp studietekniken. Det verkar finnas en läxtradition på skolorna och därför anser vi det viktigt att ha ett utarbetat syfte med att ge läxor och att dessa bidrar till elevernas lärande. Läxor tas inte upp i dagens läroplan eller i lärarutbildningen men det upptar ändå en stor del av skolans verksamhet därför är det viktigt att lärare reflekterar och problematiserar metoden läxor så att de inte bara ges av gammal vana.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleVarför har vi läxor? En undersökning om lärares syfte med läxorswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record