Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Sannasv
dc.contributor.authorKarlsson, Linnsv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:31Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:31Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38697
dc.description.abstractSammanfattning: Följande uppsats har till syfte att belysa vilka förutsättningar som språklärare i moderna språk på grundskolan och gymnasiet upplever sig ha för att främja att deras elever utvecklar en hög muntlig kommunikativ förmåga på målspråket. Uppsatsen utgår från ett lärarperspektiv och grundar sig på tre frågeställningar som alla kan sammanfattas till en huvudfråga som söker svar på hur språklärare upplever sin arbetssituation. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod och materialet består av fem kvalitativa intervjuer med språklärare. Framkomna resultat visar på en diskripans mellan hur språkdidaktisk forskning och de aktuella styrdokumenten menar att språkundervisningen bör bedrivas, och vilka förutsättningar för att bedriva en sådan undervisning som språklärare i realiteten har. Resultaten visar även att språklärare ofta saknar andra språklärare att dela sina erfarenheter med, föreliggande uppsats kan således ha betydelse för språklärare runt om i landet i den mån att uppsatsen belyser olika språklärares förutsättningar och idéer kring sin undervisning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpråkläraresv
dc.subjectmoderna språksv
dc.subjectmuntlig kommunikation,sv
dc.titleKänslan av att göra något felsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record