• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever som utmanar - en intervjustudie utifrån lärares perspektiv

Abstract
Studien syftar till att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år anpassar undervisningen till elever som utmanar dem i deras profession. Utmaningen kan bestå i att utforma undervisningen för de elever som har svårigheter, men också för de elever som behöver utmanas mer. Studien belyser lärares synsätt på elever som utmanar och anpassningar till dem utifrån tre perspektiv; det kategoriska, det relationella och dilemmaperspektivet. Skolan ska enligt styrdokumenten möta och anpassa sig efter alla elever och deras förutsättningar, tvärtemot hur det sett ut tidigare och även idag, då eleverna istället snarare får anpassa sig efter skolan. För att besvara vår frågeställning har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sex lärare och fem klassrumsobservationer. Resultatet visar att en god relation mellan lärare och elev var grundläggande för att kunna anpassa undervisningen till enskilda elever. Betydelsefulla faktorer var även tydlighet och struktur i lärares ledarskap. Elevernas delaktighet i utformningen av undervisningen samt varierande arbetsformer, anpassade efter elevgruppen, var ytterligare faktorer som visade sig ha betydelse. I resultatet framträder även en komplexitet mellan lärarnas strävan efter att uppnå en skola för alla och att möjliggöra det i verkligheten. För att närma sig detta önskade lärarna mer tid, resurser, handledning av specialpedagog-/lärare och mer kompetensutveckling. En slutsats vi drar är att lärares synsätt på elevers olikheter påverkar hur de anpassar sin undervisning till elever som utmanar. Lärare behöver få ökad kompetens och mer tid att reflektera över hur undervisningen kan anpassas till elevers olikheter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38706
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38706_1.pdf (464.6Kb)
Date
2015
Author
Östergren, Louise
Svensson, Sandra
Karlsson, Anna
Keywords
Elever som utmanar
en skola för alla
anpassning,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV