Samarbetsoptimister eller soloartister? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt till arbetsövergripande undervisning.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap (HK) förhåller sig till
ämnesövergripande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där
semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem HK-lärare som undervisar i årskurs 5-9. De
huvudfrågor som behandlades i studien var lärarnas grundläggande inställning och praktiska
möjligheter till ämnesövergripande undervisning. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av
de två utbildningsfilosofiska idealen essentialism och progressivism samt begreppet ramfaktorer.
Resultatet visar att det råder en tvetydighet gällande hur respondenterna förhåller sig till
ämnesövergripande undervisning. Det som bidrar till detta är de utbildningsfilosofiska ideal som
framträder och de ramfaktorer som påverkar lärarna i deras arbete. I studien visar det sig att
kontinuerlig kontakt med kollegor är en grundläggande förutsättning för att respondenterna ska kunna
bedriva ämnesövergripande undervisning. Resultatet visar även att HK-lärare är mer begränsade
gällande den sociala kontakten jämfört med andra lärare. Det beror på de praktiska möjligheterna där
den mest framträdande faktorn är HK-salens placering i förhållande till övriga undervisningssalar. På
grund av detta kan HK-lärare upplevas ha en större utmaning att genomföra ämnesövergripande
undervisning. Studien tillför ett lärarperspektiv och lyfter de möjligheter och utmaningar som HK-
lärare kan ställas inför vid ämnesövergripande arbete. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hos
lärare för att kunna arbeta för en förändring.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Danielson, Helena
Gustafsson, Amanda
Keywords
essentialism
förhållningssätt
hem- och konsument
Language
sv