Morot eller piska? Gymnasielevers tankar om vad som påverkar motivationen i matematikämnet
Abstract
Tidigare forskning pekar på att elevernas motivation i skolarbetet sjunker ju högre upp i årskurserna man
kommer, och att detta är särskilt tydligt i matematiken. Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer
som påverkar gymnasieelevers motivation i matematikämnet. Studien utgick från följande frågeställning:
- Vilka faktorer anser eleverna påverkar deras motivation i matematikämnet?
Utifrån resultatet av undersökningen diskuterades även frågan:
- Hur kan man som lärare arbeta för att stärka elevernas motivation i matematikämnet?
Undersökningen genomfördes med hjälp av en enkät som distribuerades till totalt sex gymnasieklasser från det
samhällsvetenskapliga programmet och ekonomiprogrammet på tre slumpvis utvalda skolor i en större svensk
stad. Enkäten utformades och genomfördes digitalt via Google Drive. Resultaten sammanställdes i diagram, och
i vissa fall beräknades den statistiska felmarginalen för att möjliggöra slutsatser med en högre grad av säkerhet.
Resultatet av undersökningen visade att de faktorer som enligt eleverna påverkar motivationen i matematikämnet
i störst utsträckning är känslan av att lyckas med sina uppgifter, betyg, lärarens undervisning, prov, nytta för
framtida studier och känslan av att se hur matematiken hänger ihop. Utifrån detta resultat diskuterades hur
läraren kan arbeta för att stärka elevernas motivation i matematikämnet. Ur ett lärarperspektiv kan resultatet av
denna undersökning ses som positivt då det indikerade att läraren har stor möjlighet att påverka elevernas
motivation. Denna studie pekar på att läraren kan stärka elevernas motivation genom att öka variationen i
undervisningen, skapa optimala utmaningar för eleverna, visa på den nytta matematiken kan ge i framtiden samt
genom att ge tydligare och mer framåtsyftande återkoppling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Axéll, Robin
Sjösvärd, Björn
Keywords
motivation
matematik
betyg
SDT
Language
sv