• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Morot eller piska? Gymnasielevers tankar om vad som påverkar motivationen i matematikämnet

Abstract
Tidigare forskning pekar på att elevernas motivation i skolarbetet sjunker ju högre upp i årskurserna man kommer, och att detta är särskilt tydligt i matematiken. Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer som påverkar gymnasieelevers motivation i matematikämnet. Studien utgick från följande frågeställning: - Vilka faktorer anser eleverna påverkar deras motivation i matematikämnet? Utifrån resultatet av undersökningen diskuterades även frågan: - Hur kan man som lärare arbeta för att stärka elevernas motivation i matematikämnet? Undersökningen genomfördes med hjälp av en enkät som distribuerades till totalt sex gymnasieklasser från det samhällsvetenskapliga programmet och ekonomiprogrammet på tre slumpvis utvalda skolor i en större svensk stad. Enkäten utformades och genomfördes digitalt via Google Drive. Resultaten sammanställdes i diagram, och i vissa fall beräknades den statistiska felmarginalen för att möjliggöra slutsatser med en högre grad av säkerhet. Resultatet av undersökningen visade att de faktorer som enligt eleverna påverkar motivationen i matematikämnet i störst utsträckning är känslan av att lyckas med sina uppgifter, betyg, lärarens undervisning, prov, nytta för framtida studier och känslan av att se hur matematiken hänger ihop. Utifrån detta resultat diskuterades hur läraren kan arbeta för att stärka elevernas motivation i matematikämnet. Ur ett lärarperspektiv kan resultatet av denna undersökning ses som positivt då det indikerade att läraren har stor möjlighet att påverka elevernas motivation. Denna studie pekar på att läraren kan stärka elevernas motivation genom att öka variationen i undervisningen, skapa optimala utmaningar för eleverna, visa på den nytta matematiken kan ge i framtiden samt genom att ge tydligare och mer framåtsyftande återkoppling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38709
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38709_1.pdf (1.265Mb)
Date
2015
Author
Axéll, Robin
Sjösvärd, Björn
Keywords
motivation
matematik
betyg
SDT
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV