dc.contributor.author | Fors, Anders | sv |
dc.date.accessioned | 2015-04-14T13:26:32Z | |
dc.date.available | 2015-04-14T13:26:32Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38711 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Denna uppsats behandlar improvisationsteater med fokus riktat mot teaterundervisning i
gymnasieskolan. Syftet har varit att undersöka vad deltagare som går
improvisationsteaterkurs upplever att de lär sig av improvisation för att se vad
improvisation skulle kunna lära elever på gymnasiet och om improvisation kan hjälpa
elever att utveckla förmågan till scenisk närvaro. Frågeställningarna har varit: Vad är det
för typ av lärande som improvisation kan generera? Kan improvisation bidra till att öka
elevers förmåga till närvaro i den sceniska gestaltningen? Och i så fall på vilket sätt?
Undersökningens teoretiska bakgrund utgår från Vygotskijs teorier om lekens betydelse för
kunskapsutveckling och den sociokulturella läroteorin. Metoden för undersökningen har
varit en kvalitativ intervjustudie av sex kursdeltagare om deras upplevelser av vad arbete
med improvisation har lärt dem. Det insamlade materialet har jämförts och kopplats till den
tidigare konstnärliga och pedagogiska forskningen inom teater och improvisation samt
didaktisk litteratur inom improvisationsteater. I resultatet av undersökningen framkommer
att arbete med improvisation skulle kunna utveckla förmågor till att gestalta sceniskt.
Informanterna upplever att improvisation kan träna upp förmågor inom lek, trygghet,
samspel, känslospel samt karaktärsgestaltning. Informanterna i studien redogör för olika
aspekter där träning i improvisation har bidragit till ökad förmåga av scenisk närvaro.
Förmågorna som utvecklas poängteras också av tidigare konstnärlig och pedagogisk
forskning. En didaktisk konsekvens utifrån denna undersöknings resultat är att
improvisation kan vara ett sätt att arbeta med scenisk gestaltning. Studies resultat tyder på
att improvisation kan träna förmågor som är väsentliga för scenframställning i
gymnasieskolans teaterämne. Förmågorna som framkommit stämmer överens med delar av
det centrala innehållet för teaterämnet i gymnasieskolan. Slutsatsen är att denna
undersökning kan vara till hjälp för blivande teaterlärare i förståelsen av vad improvisation
skulle kunna lära elever i teaterämnet och vilka förmågor det kan hjälpa att träna för den
sceniska gestaltningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Improvisation | sv |
dc.subject | närvaro | sv |
dc.subject | lek | sv |
dc.subject | Vygotskij och socioku | sv |
dc.title | ”Vad lär improvisation?” – En kvalitativ studie | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |