dc.contributor.author | yrlid, olof | sv |
dc.contributor.author | salonen, jonas | sv |
dc.date.accessioned | 2015-04-14T13:26:32Z | |
dc.date.available | 2015-04-14T13:26:32Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38713 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet men den här uppsatsen är att ta reda på hur gymnasielärare ser på elevers
mobilanvändande och på mobilförbud. En fråga som är väldigt aktuell just nu i den svenska skoldebatten,
både ute i verksamheten och bland beslutsfattare. Genom att intervjua åtta gymnasielärare på djupet fick
vi ett gediget material som vi sedan undersökte och drog slutsatser ifrån. I de öppna intervjuerna styrde
respondenterna samtalet om hur ett existerande mobilförbud på deras skola kommit till och förändrats
över tid. Det framkom att det var den första gemensamma ordningsregeln som lärarna på skolenheten
bestämde sig för att ha. I och med förbudet fick eleverna i början av varje lektion lämna ifrån sig sina
mobiltelefoner.
Vi fann att det var svårt för lärarna att definiera mobiltelefonens roll i skolan. Detta kopplar vi till
Goffmans teori om privata och offentliga sfärer samt Susan Stars begrepp ”boundary object”. Dessa
begrepp hjälper oss att förklara varför mobiltelefonen är en så svårplacerad artefakt. På grund av att den
är ett ganska nytt hjälpmedel befinner den sig i ett gränsland, inte minst i skolans värld. I vårt resultat såg
vi hur lärarna hade olika syn på sin egen lärarroll vilket bidrog till olika förhållningssätt då de hanterade
mobiltelefonen i sina klassrum. En del lärare blev provocerade av elevernas mobilanvändande och ville få
bort det helt. Andra hade ett mer diskuterande förhållningssätt och såg en framtida pedagogisk potential i
mobiltelefonen. De slutsatser som dras i uppsatsen var att det var svårt att upprätthålla förbudet eftersom
lärarna inte var helt ense om sin definition av mobiltelefonens roll i skolan. Det framkom att förbudet
”vittrade” över tid vilket kan ha berott på att eleverna inte varit med i beslutsprocessen. Detta slutsatser
har betydelse för läraryrket, innan man beslutar sig för gemensamma ordningsregler måste man dela
samma uppfattning och involvera eleverna i processen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Mobiltelefon | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.subject | gymnasieskola | sv |
dc.subject | mobilförbud | sv |
dc.subject | l | sv |
dc.title | Mobiltelefonen i gränslandet - Hur gymnasielärare ser på mobilförbud | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |