Digital Portfolio - att dokumentera och skapa sammanhang i förskola och skola
Abstract
Bakgrund: Denna studie behandlar digital portfolio i förskolan och skola. Detta
ämne valde vi därför att vi har sett olika dokumentationsformer i de
pedagogiska verksamheterna. Då begreppet digital portfolion består
av många tolkningsmöjligheter i arbetslagen drogs våra tankar sig till
definitioner av vad portfolio är och när det får heta portfolio. I
anknytning till detta har vi iakttagit de pedagogiska verksamheternas
strävan efter att arbeta med datorn som hjälpmedel.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur en digital portfolio kan
se ut, vad som kan finnas med och om man arbetar med den på flera
olika sätt.
Metod: Uppsatsen är grundad i en genomgång av relevant litteratur som
bygger på tidigare forskning och erfarenheter. Metoden har bestått i
att få en bild av hur den digitala portfolion används i de pedagogiska
verksamheterna. Tillvägagångssättet har vidare bestått av gjorda
intervjuer med verksamma pedagoger, samt observationer på Internet.
Slutsatser: Studien pekar på att arbetet med den digitala portfolion kan se olika
ut, beroende på vilken verksamhet, disposition av tid, och det
engagemang som finns. Vi har också kommit fram till att denna form
av dokumentation fortfarande är ny och inte hunnit etablera sig som
en alternativ dokumentationsform.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ek, Helen
Johansson, Gisela
Keywords
Digital portfolio
dokumentation
läroplan
försko
Language
sv