Show simple item record

dc.contributor.authorFransson, Emmyswe
dc.contributor.authorWessman, Hannaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:39Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:39Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3873
dc.description.abstractSyfte: Syftet med vår studie var att undersöka och beskriva förskollärares erfarenheter före införandet av förskolans läroplan, Lpfö98, 1998 fram till idag. Huvudfråga: För att besvara syftet med vår studie satte vi upp tre frågor som vi anser är besvarade i resultatet. Frågorna handlade om vilka föreställningar förskollärarna hade om läroplanen kring införandet, hur de uppfattar att uppdraget och yrkesrollen förändrats, samt vilka yttre faktorer de anser har varit betydande för implementeringsprocessen. Metod och material: Som metod valde vi att göra en kvalitativ studie med ostrukturerade intervjuer och kompletterande observationer. Studien bestod av intervjuer med nio förskollärare, på 5 olika förskolor, samt observationer på respektive förskollärares avdelning. Frågorna vi ställde berörde områdena: Införandet, Konsekvenser av införandet samt Förutsättningar för införandet. Resultat: Resultatet av undersökningen visade att samtliga förskollärare var positiva till införandet av läroplanen, men att de flesta inte hade några direkta kunskaper om dess innehåll före införandet 1998. När det gällde pedagogernas uppfattningar om uppdraget och yrkesrollens förändring sedan införandet, skiljde sig svaren åt. Den största förändringen som de flesta poängterade var den ökade medvetenheten för dem som pedagoger. De faktorer som visade sig vara betydande för implementeringsprocessen var ledningens inställning samt i vilken utsträckning och form fortbildning ägt rum. Diskussion: Resultatet har visat att alla förskollärare svarar att de arbetar efter läroplanen trots att de flesta menar att läroplanen i sin helhet inte är genomförbar. Vi har förstått att implementeringen av läroplanen är en process som fortfarande pågår och där de intervjuade kommit olika långt, vilket visat sig ha betydelse för på vilket sätt läroplanen används i verksamheten. Detta är något vi även kunnat se vid observationerna. Vi tror att arbetet har relevans för blivande pedagoger genom att det beskriver och ger en bild av hur de verksamma, som i många fall blir de nyutexaminerade lärarnas kollegor, ser på och förhåller sig till läroplanen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFörskolans läroplan (Lpfö98)swe
dc.title"...den är A och O i allt vi gör..." ­ en studie kring förskollärares erfarenheter av läroplanen före införandet 1998 fram till idagswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record