dc.contributor.author | Barthel, Ulrika | |
dc.contributor.author | Fredmar Rosén, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-04-20T11:51:03Z | |
dc.date.available | 2015-04-20T11:51:03Z | |
dc.date.issued | 2015-04-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38745 | |
dc.description.abstract | Studien syftade till att öka förståelsen för hur föräldrar och gruppledare upplevde föräldrastödsprogrammen Aktivt Föräldraskap, Connect, COPE, KOMET och Ledarskapsträning för tonårsföräldrar samt om det fanns en skillnad mellan hur föräldrarna uppskattade de olika programmen. I enkätstudien deltog 306 föräldrar och svaren analyserades kvantitativt och kvalitativt med innehållsanalys. Connect utmärkte sig genom att vara uppskattat i mindre grad än övriga program. Föräldrars beskrivningar av vad kursen betytt för dem tydde på att kursen bidragit till att utveckla ett gott föräldraskap. Föräldrar hade positiva och negativa syn-punkter kring kursinnehåll, kursupplägg och ramar. Liknande områden berördes av gruppledarna. Kategorierna avseende föräldrarnas upplevelse fördelade sig jämt över de olika programmen. I diskussionen problematiseras att inga skillnader framkom när kategorierna jämfördes och betydelsen av relationellt utbyte samt vilka deltagare som rekryterades diskuteras. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Föräldrars och gruppledares upplevelser av föräldrastödsprogram | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |