dc.contributor.author | Aldenborg, Jenny | swe |
dc.contributor.author | Lövgren, Anna | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:40Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:40Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3874 | |
dc.description.abstract | Syfte: Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tidiga läs- och skrivutveckling i förskolan. Vi
har utgått från nedanstående frågeställningar:
Hur stimulerar den fysiska inomhusmiljön i förskolan barns läs- och skrivutveckling?
Hur använder pedagogerna i förskolan sig av artefakter för att stimulera barns läs- och skrivutveckling?
Metod och material: I vår undersökning använde vi oss av kvalitativa metoder, två löpande observationer
samt två intervjuer. Vi var ute på två förskolor, en Reggio Emilia-inspirerad förskola samt en förskola utan
specifik pedagogisk inriktning i två dagar på varje förskola. Observationen var uppdelad i olika delar, dels
observerade vi den fysiska inomhusmiljön men även hur barn och pedagoger använde sig av den och
språkstimulerande artefakter. Vi genomförde även en intervju med en förskollärare på respektive förskola.
Resultat: Miljön inspirerar barnen till skriv- och läsaktiviteter om det finns material lättillgängligt som de kan
använda. Pedagogerna spelar också en stor roll i att inspirera barnen att skriva och läsa genom att själva göra
dessa aktiviteter tillsammans med barnen och att använda skriftspråksstimulerande artefakter. Vi kom fram till
att den fysiska inomhusmiljön på båda förskolorna var stimulerande för läsning. Däremot var det bara en av
förskolorna som hade en stimulerande miljö för skrivning.
Betydelse för läraryrket: Vår förhoppning är att denna uppsats kan komma att användas som en
jämförande studie för pedagoger verksamma inom förskolan. De kan bli mer medvetna om hur man kan utveckla
barns skriftspråkande med hjälp av bland annat den fysiska miljön genom att ta del av vår studie. Vi tycker även
att den kan ligga till grund för diskussioner bland studenter inom lärarutbildningar. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Språkstimulerande fysisk inomhusmiljö | swe |
dc.subject | språkstimul | swe |
dc.title | Barns läs- och skrivutveckling i förskolan - En studie om hur den fysiska inomhusmiljön och pedagogernas användande av artefakter stimulerar barns läs- och skrivutveckling | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |