Show simple item record

dc.contributor.authorAldenborg, Jennyswe
dc.contributor.authorLövgren, Annaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:40Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:40Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3874
dc.description.abstractSyfte: Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tidiga läs- och skrivutveckling i förskolan. Vi har utgått från nedanstående frågeställningar: Hur stimulerar den fysiska inomhusmiljön i förskolan barns läs- och skrivutveckling? Hur använder pedagogerna i förskolan sig av artefakter för att stimulera barns läs- och skrivutveckling? Metod och material: I vår undersökning använde vi oss av kvalitativa metoder, två löpande observationer samt två intervjuer. Vi var ute på två förskolor, en Reggio Emilia-inspirerad förskola samt en förskola utan specifik pedagogisk inriktning i två dagar på varje förskola. Observationen var uppdelad i olika delar, dels observerade vi den fysiska inomhusmiljön men även hur barn och pedagoger använde sig av den och språkstimulerande artefakter. Vi genomförde även en intervju med en förskollärare på respektive förskola. Resultat: Miljön inspirerar barnen till skriv- och läsaktiviteter om det finns material lättillgängligt som de kan använda. Pedagogerna spelar också en stor roll i att inspirera barnen att skriva och läsa genom att själva göra dessa aktiviteter tillsammans med barnen och att använda skriftspråksstimulerande artefakter. Vi kom fram till att den fysiska inomhusmiljön på båda förskolorna var stimulerande för läsning. Däremot var det bara en av förskolorna som hade en stimulerande miljö för skrivning. Betydelse för läraryrket: Vår förhoppning är att denna uppsats kan komma att användas som en jämförande studie för pedagoger verksamma inom förskolan. De kan bli mer medvetna om hur man kan utveckla barns skriftspråkande med hjälp av bland annat den fysiska miljön genom att ta del av vår studie. Vi tycker även att den kan ligga till grund för diskussioner bland studenter inom lärarutbildningar.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSpråkstimulerande fysisk inomhusmiljöswe
dc.subjectspråkstimulswe
dc.titleBarns läs- och skrivutveckling i förskolan - En studie om hur den fysiska inomhusmiljön och pedagogernas användande av artefakter stimulerar barns läs- och skrivutvecklingswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record