Show simple item record

dc.contributor.authorTrollius, Klas
dc.date.accessioned2015-04-27T07:19:07Z
dc.date.available2015-04-27T07:19:07Z
dc.date.issued2015-04-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38775
dc.description.abstractI uppsatsen undersöks verket Proposal av konstnären Allison Katz utifrån campbegreppet och ett performativitetsteoriskt perspektiv, med syfte att utforska hur verket kan läsas som en kritik av existerande estetiska kategorier och hierarkier. Analysen av verket utgår främst från Charles Sanders Peirce teckenlära. Resultatet av denna analys tolkas sedan genom ett performativitetsteoretiskt perspektiv, där campbegreppet förs samman med Margaretha Rossholm- Lagerlöfs estetiskt grundade resonemang om performativitet och Judith Butlers normkritiska performativitetsteori. Analysen och tolkningen visar hur Katz i verket Proposal genomför en rad förskjutningar av existerande konsthistoriska kategorier och hierarkier, och hur betydelsen av dessa inkongruenser är både semantisk och performativ. Dessa två nivåer går inte att skilja från varandra, utan är intrikat sammanvävda i Katz verk där kritiken av hierarkier och kategorier framträder just genom verkets rumsliga gestaltning och betraktarens sinnliga och kroppsliga upplevelse av det.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectAllison Katzsv
dc.subjectcampsv
dc.subjectperformativitetsv
dc.titleAllison Katz. Om camp och performativitet.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record