dc.contributor.author | Trollius, Klas | |
dc.date.accessioned | 2015-04-27T07:19:07Z | |
dc.date.available | 2015-04-27T07:19:07Z | |
dc.date.issued | 2015-04-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38775 | |
dc.description.abstract | I uppsatsen undersöks verket Proposal av konstnären Allison Katz utifrån campbegreppet och ett
performativitetsteoriskt perspektiv, med syfte att utforska hur verket kan läsas som en kritik av
existerande estetiska kategorier och hierarkier. Analysen av verket utgår främst från Charles
Sanders Peirce teckenlära. Resultatet av denna analys tolkas sedan genom ett
performativitetsteoretiskt perspektiv, där campbegreppet förs samman med Margaretha Rossholm-
Lagerlöfs estetiskt grundade resonemang om performativitet och Judith Butlers normkritiska
performativitetsteori. Analysen och tolkningen visar hur Katz i verket Proposal genomför en rad
förskjutningar av existerande konsthistoriska kategorier och hierarkier, och hur betydelsen av dessa
inkongruenser är både semantisk och performativ. Dessa två nivåer går inte att skilja från varandra,
utan är intrikat sammanvävda i Katz verk där kritiken av hierarkier och kategorier framträder just
genom verkets rumsliga gestaltning och betraktarens sinnliga och kroppsliga upplevelse av det. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Allison Katz | sv |
dc.subject | camp | sv |
dc.subject | performativitet | sv |
dc.title | Allison Katz. Om camp och performativitet. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |