Visa enkel post

dc.contributor.authorGodino, Margheritaswe
dc.contributor.authorMånsby, Annelisswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:42Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:42Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3877
dc.description.abstractBakgrund och syfte Många av de elever som läser på komvux avslutade nyligen sina studier på gymnasiet. Detta har även uppmärksammats i statistik från Skolverket. Syftet med vår undersökning var att få ökad kunskap om vad det beror på att ungdomar en kort tid efter gymnasiet börjar studera på komvux. Vi ville dessutom se hur eleverna uppfattar studierna på komvux i relation till gymnasiet. Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes. Informanterna bestod av komvuxelever som för senast tre år sedan avslutade sina gymnasiestudier. Totalt har femton elever fördelade på fem fokusgrupper intervjuats. Vi använde oss av halvstrukturerade frågor, vilket gav informanterna möjlighet för att utveckla sina svar. Resultat De flesta av de intervjuade eleverna hade som mål att vidareutbilda sig på högskola eller universitet. De läser på komvux för att kunna höja sina betyg eller att behörighetskomplettera med kurser som de tidigare inte har läst. De flesta av våra intervjuade komvuxelever hade inga specifika föreställningar om komvux när de läste på gymnasiet. En av eleverna hade däremot en föreställning om att det skulle vara lättare på komvux än på gymnasiet. Dessutom verkade det finnas en mentalitet att fixa betyg på komvux. Det framkom flera skillnader mellan komvux och gymnasiet. Komvuxeleverna läste oftast färre ämnen, men kurserna var mer komprimerade och med snabbare tempo. Kursuppläggen på komvux var mer strukturerade med tydliga krav. På komvux är ansvarstagandet större. Samtidigt uppfattar den komvuxstuderande att han/hon möts med mer respekt från läraren. De flesta av de intervjuade menade att de var mer motiverade nu på komvux jämfört med på gymnasiet. Både komvux och gymnasiet har, enligt de vuxenstuderande, lika lite elevinflytande. Betydelse för läraryrket Studien ger ökade kunskaper om de unga vuxenstuderandes situation, samt uppmärksammar vad en lärare bör tänka på i undervisningen och i kontakten med eleverna. Det är viktigt att läraren är tydlig om vilka mål som ska uppnås och vilka betygskriterier som gäller. Dessutom är det viktigt att läraren är strukturerad i sin planering och undervisning samt tänker på att elevens motivation är en betydelsefull drivkraft.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectung vuxenswe
dc.subjectkomvuxswe
dc.subjectorsak till studierswe
dc.subjectbetygskomplswe
dc.titleAtt studera som ung vuxen på komvux - En intervjustudie med 15 personer i en kommunswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post