dc.contributor.author | Godino, Margherita | swe |
dc.contributor.author | Månsby, Annelis | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:42Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:42Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3877 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och syfte
Många av de elever som läser på komvux avslutade nyligen sina studier på gymnasiet. Detta har även
uppmärksammats i statistik från Skolverket.
Syftet med vår undersökning var att få ökad kunskap om vad det beror på att ungdomar en kort tid efter
gymnasiet börjar studera på komvux. Vi ville dessutom se hur eleverna uppfattar studierna på komvux i relation
till gymnasiet.
Metod
En kvalitativ metod i form av intervjuer användes. Informanterna bestod av komvuxelever som för senast tre år
sedan avslutade sina gymnasiestudier. Totalt har femton elever fördelade på fem fokusgrupper intervjuats. Vi
använde oss av halvstrukturerade frågor, vilket gav informanterna möjlighet för att utveckla sina svar.
Resultat
De flesta av de intervjuade eleverna hade som mål att vidareutbilda sig på högskola eller universitet. De läser på
komvux för att kunna höja sina betyg eller att behörighetskomplettera med kurser som de tidigare inte har läst.
De flesta av våra intervjuade komvuxelever hade inga specifika föreställningar om komvux när de läste på
gymnasiet. En av eleverna hade däremot en föreställning om att det skulle vara lättare på komvux än på
gymnasiet. Dessutom verkade det finnas en mentalitet att fixa betyg på komvux.
Det framkom flera skillnader mellan komvux och gymnasiet. Komvuxeleverna läste oftast färre ämnen, men
kurserna var mer komprimerade och med snabbare tempo. Kursuppläggen på komvux var mer strukturerade med
tydliga krav. På komvux är ansvarstagandet större. Samtidigt uppfattar den komvuxstuderande att han/hon möts
med mer respekt från läraren. De flesta av de intervjuade menade att de var mer motiverade nu på komvux
jämfört med på gymnasiet. Både komvux och gymnasiet har, enligt de vuxenstuderande, lika lite elevinflytande.
Betydelse för läraryrket
Studien ger ökade kunskaper om de unga vuxenstuderandes situation, samt uppmärksammar vad en lärare bör
tänka på i undervisningen och i kontakten med eleverna. Det är viktigt att läraren är tydlig om vilka mål som ska
uppnås och vilka betygskriterier som gäller. Dessutom är det viktigt att läraren är strukturerad i sin planering och
undervisning samt tänker på att elevens motivation är en betydelsefull drivkraft. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | ung vuxen | swe |
dc.subject | komvux | swe |
dc.subject | orsak till studier | swe |
dc.subject | betygskompl | swe |
dc.title | Att studera som ung vuxen på komvux - En intervjustudie med 15 personer i en kommun | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |