dc.contributor.author | Olsson, Pernilla | swe |
dc.contributor.author | Hedeberg, Emma | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:45Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:45Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3881 | |
dc.description.abstract | Inledning
Lek, kommunikation och socialt samspel är tre viktiga delar inom förskolans verksamhet idag. Det handlar om
att göra sig förstådd bland människor runt omkring, inte bara på förskolan. Förskolans roll är att förbereda
barnen och lägga grunden till att leva i dagens samhälle. Kommunikation innebär att kunna förmedla tankar och
känslor genom verbal kommunikation eller genom kroppsliga handlingar, såsom ljud, gester och miner.
Vårt syfte med undersökningen är att studera hur barn kommunicerar, samspelar och skapar relationer i leken.
Teoretisk anknytning
Vi tar vår teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, där samspel, kommunikation och social
kompetens är vikiga inslag. För att få en bra grund för vår undersökning har vi studerat avhandlingar och
relevant forskning för ämnet.
Metod
Vår studie är en kvalitativ undersökning som bygger på data från videoinspelningar. Under fem förmiddagar var
vi på en förskola med 16 barn i åldrarna ett till fem år. Vi valde att videofilma för att vi vid ett senare skede i vår
arbetsprocess skulle kunna sätta oss i lugn och ro för att analysera vårt material. Det vi valde när vi började
observationen var att försöka få med så mycket som möjligt av barnens lek på våra inspelningar under
förmiddagarna på förskolan. När det senare var dags att analysera vårt material valde vi att titta närmare på barns
kommunikation och samspel inom leken.
Resultat
Resultatet av vår studie visar att barnen på förskolan har väl etablerade kamratgrupper i leken. De samspelar och
kommunicerar ständigt inom lekens ramar. Detta kan ta sig uttryck på olika sätt, genom bland annat verbal och
ickeverbal kommunikation. Våra observationer visar att barnen värnar mycket om sina lekar och sitt
interaktionsutrymme och släpper sällan in andra barn i leken. Detta gäller speciellt de äldre barnen på förskolan.
Vårt resultat visar också att pedagogernas delaktighet inte var särskilt stor under de dagar vi var på förskolan.
Diskussion
Med utgångspunkt i vårt resultat och med inslag från tidigare forskning och våra egna tankar och åsikter, har vi
diskuterat barnens samspel och kommunikation i leken. Vi tar också upp hur pedagogerna deltar i barnens lek.
Vår undersökning visar att pedagogernas roll är viktig i barns lek. De kan hjälpa barnen med att utveckla mer
varierade lekar och göra dem delaktiga i olika gruppkonstellationer eftersom studien visar att barnen har mycket
fasta roller och hierarkier. Pedagogernas roll är också att göra barnen medvetna om deras eget lärande i leken. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Lek | swe |
dc.subject | Kommunicera | swe |
dc.subject | Samspel | swe |
dc.title | "Ja e din kompis" en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |