Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Pernillaswe
dc.contributor.authorHedeberg, Emmaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:45Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:45Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3881
dc.description.abstractInledning Lek, kommunikation och socialt samspel är tre viktiga delar inom förskolans verksamhet idag. Det handlar om att göra sig förstådd bland människor runt omkring, inte bara på förskolan. Förskolans roll är att förbereda barnen och lägga grunden till att leva i dagens samhälle. Kommunikation innebär att kunna förmedla tankar och känslor genom verbal kommunikation eller genom kroppsliga handlingar, såsom ljud, gester och miner. Vårt syfte med undersökningen är att studera hur barn kommunicerar, samspelar och skapar relationer i leken. Teoretisk anknytning Vi tar vår teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, där samspel, kommunikation och social kompetens är vikiga inslag. För att få en bra grund för vår undersökning har vi studerat avhandlingar och relevant forskning för ämnet. Metod Vår studie är en kvalitativ undersökning som bygger på data från videoinspelningar. Under fem förmiddagar var vi på en förskola med 16 barn i åldrarna ett till fem år. Vi valde att videofilma för att vi vid ett senare skede i vår arbetsprocess skulle kunna sätta oss i lugn och ro för att analysera vårt material. Det vi valde när vi började observationen var att försöka få med så mycket som möjligt av barnens lek på våra inspelningar under förmiddagarna på förskolan. När det senare var dags att analysera vårt material valde vi att titta närmare på barns kommunikation och samspel inom leken. Resultat Resultatet av vår studie visar att barnen på förskolan har väl etablerade kamratgrupper i leken. De samspelar och kommunicerar ständigt inom lekens ramar. Detta kan ta sig uttryck på olika sätt, genom bland annat verbal och ickeverbal kommunikation. Våra observationer visar att barnen värnar mycket om sina lekar och sitt interaktionsutrymme och släpper sällan in andra barn i leken. Detta gäller speciellt de äldre barnen på förskolan. Vårt resultat visar också att pedagogernas delaktighet inte var särskilt stor under de dagar vi var på förskolan. Diskussion Med utgångspunkt i vårt resultat och med inslag från tidigare forskning och våra egna tankar och åsikter, har vi diskuterat barnens samspel och kommunikation i leken. Vi tar också upp hur pedagogerna deltar i barnens lek. Vår undersökning visar att pedagogernas roll är viktig i barns lek. De kan hjälpa barnen med att utveckla mer varierade lekar och göra dem delaktiga i olika gruppkonstellationer eftersom studien visar att barnen har mycket fasta roller och hierarkier. Pedagogernas roll är också att göra barnen medvetna om deras eget lärande i leken.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLekswe
dc.subjectKommuniceraswe
dc.subjectSamspelswe
dc.title"Ja e din kompis" ­ en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record