Show simple item record

dc.contributor.authorBjörk, Annaswe
dc.contributor.authorPaulsson, Ceciliaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:46Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:46Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3882
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Undersökningens syfte är att få fram vilka fördelar elever och föräldrar ser med åldersblandade klasser. Målet är att se om elever och föräldrar ser de fördelar som forskarna lägger fram. Huvudfråga Vid elev- och föräldraintervjuer ställdes huvudfrågan: Vad kan det finnas för fördelar med åldersblandade klasser? Metod För att få fram ett resultat om elevers och föräldrars uppfattningar har vi använt oss av intervjuer. Material som använts för litteraturstudier är böcker, rapporter och artiklar. Resultat Resultatet visar att både elever och föräldrar upplever ett visst antal fördelar med åldersblandade klasser. De största fördelarna enligt eleverna är att det ger fler kompisar och att de kan hjälpa varandra. Föräldrarna ansåg att åldersblandningen största fördelar framkom vid individualisering och inskolning/klassövergångar. De såg också fördelar med det sociala utbytet som uppstod vid åldersblandning. Samtidigt visar resultatet tydligt att forskarna pekar på många fler fördelar än de som elever och föräldrar upplever. Slutsats Slutsatsen vi drar av detta resultat är att pedagoger och skolledning måste vara tydliga både för elever och föräldrar med information om motiv, pedagogiska idéer och vinster med åldersblandning. Vi drar även slutsatsen att en pedagog som ska arbeta med en åldersblandad klasskonstruktion, måste tro på arbetssättet. Detta är en förutsättning för att kunna lyfta fram fördelarna, så att även elever och föräldrar får en positiv upplevelse och ser vinsterna med att ha åldersblandade klasser. = = = =swe
dc.language.isosvswe
dc.titleFördelar med åldersblandade klasser. En undersökning om elevers och föräldrars uppfattningarswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record