dc.contributor.author | Öjergren, Git | swe |
dc.contributor.author | Brink, Gill | swe |
dc.contributor.author | Svensson, Karin | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:49Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:49Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3885 | |
dc.description.abstract | Rapporten har kommit till för att stilla vår nyfikenhet om det är så att lärare påverkas av yttre
faktorer vid betygsättning av prov. Givet de betygskriterier som finns vet vi att betygen endast
ska spegla elevens kunskaper i förhållande gällande betygskriterier. Trots att ämnet är
känsligt så anser vi sannolikheten vara stor att lärare påverkas av yttre faktorer vid rättning av
prov.
Inledningsvis berör vi lärarnas attityder, att tidigare forskning är begränsad och hur vi gått
tillväga i vår undersökning. Syftet var att undersöka om lärare blir påverkade av att veta vem
eleven är vid rättning av ett prov. I bakgrunden tar vi upp lagstiftning gällande betygsättning.
Den tidigare forskningen berör lärares bedömningsarbete, dess orsak och verkan och hur man
tar hänsyn till yttre faktorer. Betygshistoriken visar förändringarna som skett, vi tar även upp
svårigheter och konsekvenser i förhållande till betyg. Metoden var experimentell design, fem
lärare deltog samt 91 gymnasieelevers prov. Vi utformade ett prov av mycket enkel karaktär i
ämnet Hållbar utveckling. Lärarna fick rätta provet två till tre gånger. Vid andra
rättningstillfället var provet datautskrivet och utan elevens namn. I metoden går vi igenom
genomförandet av undersökningen och de forskningsetiska överväganden som beaktades.
Resultatet beskriver hur anonymitetseffekten inverkar på lärares sätt att betygsätta prov. Vi
fann en signifikant skillnad på vissa frågor med större tolkningsutrymme.
Medelvärdesskillnaden mellan första och andra rättningstillfället är 0,25 poäng. Det i sig är
anmärkningsvärt men har dock ingen inverkan på betygsättningen på provet. Vi undersökte
också huruvida likhetsfaktor, yrkeserfarenhet, kännedom om ämnet Hållbar utveckling och
om rättningstid hade någon inverkan på betygsättningen. Vårt resonemang kring
undersökningen och resultatet finns i diskussionen där vi även tar upp svagheter i vår
undersökning samt ger förslag på framtida forskning. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Hållbar betygsättning Påverkas betygsättningen på prov av att eleven är känd för läraren? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |