dc.description.abstract | Abstrakt
Examensarbete i matematik för lärare,
Titel: Gyllene snittet och geometriförståelse på gymnasiet.
Författare: Simon Larsson
Termin och år: VT 2015
Kursansvarig institution: Matematiska Vetenskaper
Handledare: Jonny Lindström
Examinator: Laura Fainsilber
Rapportnummer:
Nyckelord: Matematik, geometri, gyllene snittet, matematiska begrepp, Van Hiele-nivåer,
förståelse, inlärning.
Syftet med mitt arbete är att utreda vad det gyllene snittet innebär, samtidigt som detta
förhoppningsvis ger mig en grund för att senare i arbetslivet kunna använda mig av denna
kunskap för att konstruera matematikuppgifter som dels innefattar den mystik som finns kring
gyllene snittet, men även ta ut eleverna mer i verkligheten och genom gyllene snittet visa hur
matematik dyker upp på oväntade platser omkring oss där deras förmåga att analysera
geometri blir bättre. Speciellt som både matematik- och naturkunskapslärare är det av intresse
för mig, då naturen är en vanlig plats där detta snitt dyker upp.
Den andra delen av uppgiften går dels ut på att undersöka hur elever i gymnasiet, årskurs två
tolkar och utför geometri men även hur lärare utför och förhåller sig till
geometriundervisningen. Uppgiften som eleverna löste var i grupper av tre, där jag spelade in
elevernas samtal för att sedan kunna analysera dem. Jag kommer med hjälp av Van Hielenivåer
försöka kategorisera var deras förståelse ligger samtidigt som jag isolerar vilken nivå
som det möjligtvis finns kunskapsbrister på och föreslå vad som kan göras för att åtgärda
dessa brister.
Det framkom tydligt hur elevernas förmåga att ta fram tidigare inhämtad kunskap i en
situation utan instruktioner var svårt för dem, där brist i deras analytiska förmåga var mest
framträdande. | sv |