Visa enkel post

dc.contributor.authorDahlén, Peter
dc.contributor.editorCarlsson, Ulla
dc.date.accessioned2015-05-08T12:07:01Z
dc.date.available2015-05-08T12:07:01Z
dc.date.issued2014-12-15
dc.identifier.citationNordicom-Information 36 (2014) 4, pp. 7-23sv
dc.identifier.isbn978-91-87957-04-8
dc.identifier.issn0349-5949
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38934
dc.description.abstractI denna artikel analyseras Norges genom tiderna mest populära film, Flåklypa Grand Prix (1975), ur ett mytologiskt perspektiv. Teorier hämtas främst från religionshistorikern och religionsfenomenologen Mircea Eliade, för vilken en myt är att betrakta som en religiös berättelse. Analysen fokuserar på den homologa förbindelsen mellan fyra mytologiska handlingsplan i filmen: 1) Myten om det heliga berget och världens mittpunkt, 2) Vegeta - tionsmyten och den eviga återfödelsen, 3) Skapelsemyten, 4) Hjältemyten.sv
dc.format.extent19sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherNordic Council of Ministers, Nordicomsv
dc.relation.ispartofseriesNordicom-Informationsv
dc.relation.ispartofseries36 (2014) 4sv
dc.subjectNorsk filmsv
dc.subjectpopulärkultursv
dc.subjectMircea Eliadesv
dc.subjectreligionsv
dc.titleDen religiösa betydelsen av Flåklypa Grand Prixsv
dc.typeTextsv
dc.type.sveparticle, peer reviewed scientificsv
dc.contributor.organizationNordicomsv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post