dc.contributor.author | Dahlén, Peter | |
dc.contributor.editor | Carlsson, Ulla | |
dc.date.accessioned | 2015-05-08T12:07:01Z | |
dc.date.available | 2015-05-08T12:07:01Z | |
dc.date.issued | 2014-12-15 | |
dc.identifier.citation | Nordicom-Information 36 (2014) 4, pp. 7-23 | sv |
dc.identifier.isbn | 978-91-87957-04-8 | |
dc.identifier.issn | 0349-5949 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38934 | |
dc.description.abstract | I denna artikel analyseras Norges genom tiderna mest populära film,
Flåklypa Grand Prix
(1975), ur ett mytologiskt perspektiv. Teorier hämtas främst från religionshistorikern och
religionsfenomenologen Mircea Eliade, för vilken en myt
är att betrakta som
en religiös
berättelse. Analysen fokuserar på den homologa förbindelsen mellan fyra mytologiska
handlingsplan i filmen: 1) Myten om det heliga berget och världens mittpunkt, 2) Vegeta
-
tionsmyten och den eviga återfödelsen, 3) Skapelsemyten, 4) Hjältemyten. | sv |
dc.format.extent | 19 | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Nordic Council of Ministers, Nordicom | sv |
dc.relation.ispartofseries | Nordicom-Information | sv |
dc.relation.ispartofseries | 36 (2014) 4 | sv |
dc.subject | Norsk film | sv |
dc.subject | populärkultur | sv |
dc.subject | Mircea Eliade | sv |
dc.subject | religion | sv |
dc.title | Den religiösa betydelsen av Flåklypa Grand Prix | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | article, peer reviewed scientific | sv |
dc.contributor.organization | Nordicom | sv |