Lindhagaskolans psykosociala arbetsmiljö -en kvalitativ studie om lärares ohälsa
Abstract
Sammanfattning:
Syfte och huvudfråga: Arbetets syfte är att se på orsakerna till lärarnas ohälsa på
Lindhagaskolan, en 6-9 skola i Mölndal, ur ett psykosocialt perspektiv, samt att belysa olika
organisatoriska åtgärder som kan förbättra situationen för lärarna och därmed skapa en
friskare arbetsplats.
Metod och material: Metoden vi har använt oss av i undersökningen är
fokusgruppintervjuer, vilket är en form av kvalitativa gruppintervjuer. Vi intervjuade
sammanlagt 13 lärare på Lindhagaskolan och urvalet bestämdes efter de strukturella
möjligheter lärarna hade att deltaga. Dessa intervjuer spelades in på band. I intervjuerna
använde vi oss av en intervjuguide där vi satt upp ett antal teman och under varje tema följde
sedan en rad frågor som vi i stort höll oss till. Dessa teman var arbetsmiljö, stress,
makt/medbestämmande, eleverna, sjukskrivningar och förbättringar.
De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser: Stora delar av personalen
uppvisade både fysiska och psykiska symptom såsom sömnlöshet, spänningsvärk och
huvudvärk.
Fortsätter arbetet utan några åtgärder riskeras personalens hälsa och långtidssjukskrivningarna
kan då komma att öka i framtiden. Det är viktigt att påpeka det faktum att även elevernas
inlärning och måluppfyllelser riskerar att försämras då de undervisas av lärare som inte mår
bra. Orsakerna till ohälsan på Lindhagaskolan är en blandning av allt för stor arbetsmängd,
maktlöshet, otillräcklig belöning, brist på gemenskap, brist på rättvisa och respekt och
värderingskonflikter.
Hälsofrämjande åtgärder och strategier som borde göras på Lindhagaskolan är bl.a.: aktivt och
systematiskt arbetsmiljöarbete, lagom arbetsbelastning, ökad delaktighet och inflytande, ett
konstruktivt ledarskap m.m.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johansson, Louise
Hayek, Ines
Keywords
ohälsa
lärare
Lindhagaskolan
stress
makt/medbe
Language
sv