dc.contributor.author | Olofsson, Nina | swe |
dc.contributor.author | Danestedt, Sara | swe |
dc.contributor.author | Olofsson, Pernilla | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:58Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:58Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3895 | |
dc.description.abstract | Syfte: Huvudsyftet är att undersöka elevers inställning till skolidrotten i år 9. Vi vill dels ge en översikt över
skolidrottens historia, dels ta reda på elevers hälsa och om eleverna upplever att skolidrotten påverkar deras egen
hälsa.
Huvudfrågor:
Vilken inställning har eleverna till ämnet Idrott och hälsa?
Hur upplever eleverna idrottsämnet i förhållande till andra skolämnen?
Anser elever att skolidrotten har betydelse för deras egen hälsa?
Upplever eleverna att skolidrotten påverkar deras övriga skolresultat?
Metod och material: Vi har valt att göra en enkätundersökning och därmed kvantifiera våra erhållna data. De
främsta orsakerna till detta är möjligheten att få svar från många respondenter på kort tid, att få så stort antal
svarande som möjligt för att kunna ha en säkrare grund för våra slutsatser. Vi använder oss av deskriptiv
statistik, det vill säga beskriver vårt insamlade material i siffror och tabeller, varifrån vi drar våra slutsatser och
belyser det som rör vår undersökning.
Resultat: En mycket stor del av eleverna har en positiv inställning till skolidrotten. Sammantaget visar vår
undersökning att elever med en positiv inställning till skolidrotten tenderar att värdera skolidrotten relativt högt i
relation till andra skolämnen. Fysisk aktivitet utanför skoltid, deltagande på skolidrotten och hur viktigt eleverna
anser att ämnet är, framstår som tre viktiga förklaringsvariabler till elevers inställning till skolidrotten. Vi fann
även ett starkt samband mellan elevers fysiska aktivitet utanför skoltid och deras hälsa. Vidare visar resultatet att
det även finns ett samband mellan deltagande på skolidrotten och hälsa.
Betydelse för läraryrket: Som blivande idrottslärare vill vi naturligtvis veta hur motiverade skolelever är till
ämnet Idrott och hälsa. Eftersom grundskolan är obligatorisk så erbjuder den en unik möjlighet när det gäller att
informera och forma individers val av framtida livsstil. En viktig förutsättning för att så många som möjligt
skall fortsätta att vara fysiska aktiva även efter skolan är att de är positivt inställda till idrottsämnet.
Idrottslärarna har en viktig roll då det gäller att få elever positivt inställda till Idrott och hälsa. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Elevers inställning till skolidrotten | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |