• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobbing - definitioner, orsaker, åtgärder

Abstract
Bakgrund Mobbning finns i olika typer och i vissa fall är det svårt att upptäcka för att barnen döljer det för vuxna av olika anledningar. Därför är det viktigt att som pedagog vara uppmärksam och känna till de olika typerna. För att få effektiva åtgärden bör man i skolan känna till bakomliggande orsakerna till mobbning. Vi tycker all skolpersonal bör ha kunskap och kompetens om mobbning för att hantera förekommande mobbning i skolan. Det övergripande syftet med vårt examensarbete är att studera olika typer av mobbning, dess orsaker och hur man kan förebygga/åtgärda det i skolor. Frågeställningar · Hur definieras mobbning av i den svenska vetenskapliga litteraturen? · Vilka typer av mobbning kan urskiljas? · Vad är orsaken/orsakerna till mobbning ? · Hur kan skolan förebygga och åtgärda mobbning? Metod I vår undersökning har vi valt att göra intervjuer med skolpersonal i en grundskola i Göteborg. Anledningen till att vi valde att intervjua personalen var att få reda på vad de hade för erfarenheter av mobbning och vad man på skolan gjorde för att förebygga/åtgärda det. Vi sammanställde våra intervjufrågor utifrån våra frågeställningar för att på bästa sätt få svar på våra frågor. Vi har också läst flera vetenskapliga litterturer och tidigare forskning. Teorianknytning Vi har läst olika vetenskapliga litteraturer ifrån flera forskare om hur de bland annat definierar begreppet mobbning. Vi konstaterat att de flesta av dem stödjer sig på forskaren Dan Olweus forskning inom mobbning. Vi har i vårt arbete utgått främst ifrån Dan Olweus teorier men vi har även andra teorier med i vårt arbete. Resultat Vi har i vår undersökning använt oss av intervjurespondanter. Vi intervjuade skolpersonalen i en grundskola i Göteborg. Vi har kommit fram till att skolan använder forskaren Dan Olweus definition för att identifiera mobbning. Personalen hade flera uppfattningar om vad mobbning kunnde orsakas utav, de menade att handlar mest om makt behov hos elever. I skolan har man en Antimobbningsteam som arbetar aktivt mot mobbning, som handlingsplan använder skolan FarstaMetoden för att åtgärda mobbning på ett effektivt sätt. Antimobbningsteamet var i stora drag mycket nöjda med metoden och deras instats för att stoppa mobbning på skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3896
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2480-15.pdf (131.4Kb)
Date
2007
Author
Mossadegh, Alina
Dinc, Gulistan
Keywords
Mobbning
definition
orsaker
åtgärdsmetod
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV