dc.contributor.author | Eklund, Johanna | swe |
dc.contributor.author | Eek, Jenny | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:01Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:01Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3898 | |
dc.description.abstract | Detta är en C-uppsats skriven av Jenny Ek och Johanna Eklund i kursen Lau 300 på sociologiska institutionen
vid Göteborgs universitet. Arbetet är skrivet under höstterminen 2006 och handledare är Hans Ekbrand vid
sociologiska institutionen. Arbetets namn är barn i svårigheter, en kvalitativ undersökning med lärare i
grundskolan och behandlar ämnet elever med sociala och känslomässiga problem.
Syftet med undersökningen är att utforska lärares erfarenheter av att möta och hantera grundskoleelever med
sociala och känslomässiga problem. Vi har gjort en kvalitativ undersökning med sju lärare från Västsverige.
Lärarna är olika i sin erfarenhet, ålder och kön. Vi har under vår undersökning kommit fram till att elever med
sociala och känslomässiga problem ofta klassas som utåtagerande. Den hjälp som finns på skolan är ofta
åtgärdsprogram och elevvårdskonferenser. Förutom denna hjälp från skolan använder sig läraren av egna
strategier och arbetssätt som att exempelvis bryta av lektionerna för att göra något annat. Andra strategier
handlade om att lägga upp vardagen så tydligt som möjligt och att som lärare vara konsekvent. Vi har kommit
fram till att lärare ofta möter denna typ av problem och att de skulle behöva kontinuerlig fortbildning i ämnet
eftersom lärarna ofta har svårt att se att hjälpen räcker till. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Barn i svårigheter. En kvalitativ undersökning med lärare i grundskolan | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |