Show simple item record

dc.contributor.authorEklund, Johannaswe
dc.contributor.authorEek, Jennyswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:01Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:01Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3898
dc.description.abstractDetta är en C-uppsats skriven av Jenny Ek och Johanna Eklund i kursen Lau 300 på sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Arbetet är skrivet under höstterminen 2006 och handledare är Hans Ekbrand vid sociologiska institutionen. Arbetets namn är barn i svårigheter, en kvalitativ undersökning med lärare i grundskolan och behandlar ämnet elever med sociala och känslomässiga problem. Syftet med undersökningen är att utforska lärares erfarenheter av att möta och hantera grundskoleelever med sociala och känslomässiga problem. Vi har gjort en kvalitativ undersökning med sju lärare från Västsverige. Lärarna är olika i sin erfarenhet, ålder och kön. Vi har under vår undersökning kommit fram till att elever med sociala och känslomässiga problem ofta klassas som utåtagerande. Den hjälp som finns på skolan är ofta åtgärdsprogram och elevvårdskonferenser. Förutom denna hjälp från skolan använder sig läraren av egna strategier och arbetssätt som att exempelvis bryta av lektionerna för att göra något annat. Andra strategier handlade om att lägga upp vardagen så tydligt som möjligt och att som lärare vara konsekvent. Vi har kommit fram till att lärare ofta möter denna typ av problem och att de skulle behöva kontinuerlig fortbildning i ämnet eftersom lärarna ofta har svårt att se att hjälpen räcker till.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleBarn i svårigheter. En kvalitativ undersökning med lärare i grundskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record