• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ordningsbetyg - En nödlösning?

Abstract
Syfte: I den här uppsatsen vill vi undersöka hur ett begränsat antal lärare ser på de sociala konsekvenser som införandet av ordningsbetyg i skolan kan resultera i. Vi vill veta huruvida lärarna ser att ett ordningsbetyg skulle gynna, eller missgynna vissa grupper eller individer. Vi vill också undersöka hur de här lärarna ser på tillämpning av ett sådant betyg. T ex ser lärarna ordningsbetygens målsättning som möjlig att genomföra. Finns det risk för godtycklighet etc. Frågeställningar: A) Vilken roll tror de intervjuade lärarna att elevers sociala bakgrund kan spela för ordningsbetygens tillämpning? B) Hur ser du intervjuade lärarna på operationaliseringen av förslaget kring ordningsbetyg? Metod: Metoden vi använder är kvalitativa samtalsintervjuer. Undersökningen består av fem sådana intervjuer med högstadielärare vid en skola i Göteborg. Utifrån våra teoretiska utgångspunkter formulerar vi en rad frågor som vi ställer till dessa lärare. Deras svår analyserar vi också utifrån våra teoretiska definitioner. Dessa är dels Bourdieus teorier om habitus, fält och kulturellt kapital, men också teorier om implementering. Resultat: Resultatet av de svar vi fick är inte helt entydiga men vi kan ändå se tydliga tendenser i flera av lärarnas svar som visar på att de tror att ett införande av ordningsbetyg kan medföra en rad sociala konsekvenser. Dessa kan gynna och framförallt missgynna vissa elever beroende på deras sociala bakgrund. Flera av lärarna menade att det fanns risk för att vissa elever som redan hade en dålig relation till skolan skulle försämra sin relation ytterligare genom ett införande av ordningsbetyg. Detta p g a att ett ordningsbetyg skulle tydliggöra skillnaden mellan skolans normer och dessa elevers egna normer. Flera av lärarna ansåg också att det kunde uppstå problem vid betygssättningen när det gällde ordning och uppförande p g a att det fanns risk för godtycklighet. Samtidigt menade de att ett införande av ett ordningsbetyg kommer krocka med andra styrdokument inom skolan
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3904
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2480-04.pdf (142.5Kb)
Date
2007
Author
Marosán, Michael
Olausson, Andreas
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV