Visa enkel post

dc.contributor.authorMabäcker, Emmaswe
dc.contributor.authorJonsson, Carolinaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:07Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:07Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3905
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att undersöka vilka nya former för kommunikation Internet kan erbjuda mellan hem och skola och vad det kan innebära för relationen dem emellan. Våra frågeställningar är: Vilka nya kontaktvägar har Internet öppnat upp för? Hur utnyttjar skolorna Internet i sin kommunikation med hemmen? Vilka för- och nackdelar finns med Internet som kontaktväg mellan skola och hem? Vad innebär det för skolans och lärarnas relation till sin omgivning? Vår undersökning bygger på en allmän kartläggning av hemsidorna till samtliga kommunala grundskolor i Göteborg som har upp till år nio på sina skolor. Kartläggningen har mynnat ut i en fallstudie av tre skolor som använder Internet på ett "nytt" sätt i kontakten med vårdnadshavarna. I fallstudien kombineras analys av skolornas hemsidor med informantintervjuer. Vårt resultat har visat att skolor använder Internet som kommunikationsväg genom e-post, hemsidor, projektrum och frånvarorapportering. Internet kan inte ersätta de redan förekommande kommunikationsvägarna mellan hem och skola men är ett bra komplement. Fördelarna är att man kan lättare nå varandra via internetbaserad kommunikation, samt att vårdnadshavarna kan bli mer delaktiga i skolans arbete genom den insyn en del program kan ge som bland annat diskussionsforum, redovisningsmöjligheter och frånvarorapportering. Nackdelar med dessa nya kommunikationsvägar är att alla uppgifter om eleven enligt lag inte får avhandlas via Internet samt att man tappar den personliga kontakten. Den största nackdelen är dock att alla inte har tillgång till Internet. De nya kontaktvägar som skapats genom Internet har gjort det lättare att hålla kontakt med vårdnadshavare och kontakten har ökat. En förståelse för elevens situation är viktig för att kunna möta eleven på hans eller hennes egen nivå i undervisningen, vilket underlättas av en god relaion med vårdnadshavarna. Vissa program skapar en större insyn för vårdnadshavarna, vilket har både för- och nackdelar för lärarprofessionen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectföräldrakontaktswe
dc.subjectInternetswe
dc.subjectrelationswe
dc.subjectkommunikationswe
dc.titleFramtidens föräldrakontakt ­Internet som ny kanal mellan hem och skolaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post