Show simple item record

dc.contributor.authorBeasley, Emilyswe
dc.contributor.authorOlsson, Karolinaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:07Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:07Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3906
dc.description.abstractVårt syfte med arbetet är att undersöka hur ett gott samarbete mellan Syfte: pedagog och vårdnadshavare kan etableras. Vi vill undersöka dels varför man som pedagog ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare och dels de faktorer som är viktiga för en pedagog att tänka på då ett samarbete ska inledas. Vi kommer i arbetet utgå från pedagogens perspektiv. Det är också relevant att titta på vad de första mötena har för konsekvenser för det fortsatta samarbetet. - Varför ska vi som pedagoger samarbeta med elevernas vårdnadshavare? Huvudfrågor: - Vad kännetecknar en god relation i det här sammanhanget och hur skapas den? - Vilken betydelse har den första kontakten för det fortsatta samarbetet? Studien grundar sig på en kvalitativ intervjustudie som vi genomfört på Metod och material: skolor i två olika områden och på relevant litteratur. Vi har kommit fram till att pedagoger och vårdnadshavare bör samarbeta för Resultat: att det dels ingår i pedagogens yrkesuppdrag, dels för att vinsterna av samarbetet gynnar alla parter inklusive eleverna. Den goda relationen i det här sammanhanget kännetecknas, precis som en vänskaplig relation, av respekt, tillit och ärlighet. Det är en relation som tar tid att bygga upp då den inte är helt oproblematisk. Vi har också kommit fram till att den första kontakten har stor betydelse för relationens fortsatta utveckling och de pedagoger vi har intervjuat menar därför att man ska ha en klar bild över hur man vill att det första mötet ska se ut. Då vi har kommit fram till att många parter gynnas av en god relation och att Betydelse för läraryrket: den första kontakten mellan pedagog och vårdnadshavare har stor betydelse är det viktigt för pedagogen att ägna mycket tid och energi åt den första kontakten och uppbyggnaden av relationen. Detta gör pedagogens uppdrag komplext då det består av flera olika delar som tillsammans ska bilda en helhet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectRelationswe
dc.subjectsamarbeteswe
dc.subjectpedagog och vårdnadshavareswe
dc.titleSamarbete mellan pedagog och vårdnadshavare - vad ligger till grund för en god relation?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record