dc.contributor.author | Beasley, Emily | swe |
dc.contributor.author | Olsson, Karolina | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:07Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:07Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3906 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte med arbetet är att undersöka hur ett gott samarbete mellan
Syfte:
pedagog och vårdnadshavare kan etableras. Vi vill undersöka dels varför
man som pedagog ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare och dels de
faktorer som är viktiga för en pedagog att tänka på då ett samarbete ska
inledas. Vi kommer i arbetet utgå från pedagogens perspektiv. Det är också
relevant att titta på vad de första mötena har för konsekvenser för det
fortsatta samarbetet.
- Varför ska vi som pedagoger samarbeta med elevernas vårdnadshavare?
Huvudfrågor:
- Vad kännetecknar en god relation i det här sammanhanget och hur skapas
den?
- Vilken betydelse har den första kontakten för det fortsatta samarbetet?
Studien grundar sig på en kvalitativ intervjustudie som vi genomfört på
Metod och material:
skolor i två olika områden och på relevant litteratur.
Vi har kommit fram till att pedagoger och vårdnadshavare bör samarbeta för
Resultat:
att det dels ingår i pedagogens yrkesuppdrag, dels för att vinsterna av
samarbetet gynnar alla parter inklusive eleverna. Den goda relationen i det
här sammanhanget kännetecknas, precis som en vänskaplig relation, av
respekt, tillit och ärlighet. Det är en relation som tar tid att bygga upp då den
inte är helt oproblematisk. Vi har också kommit fram till att den första
kontakten har stor betydelse för relationens fortsatta utveckling och de
pedagoger vi har intervjuat menar därför att man ska ha en klar bild över hur
man vill att det första mötet ska se ut.
Då vi har kommit fram till att många parter gynnas av en god relation och att
Betydelse för läraryrket:
den första kontakten mellan pedagog och vårdnadshavare har stor betydelse
är det viktigt för pedagogen att ägna mycket tid och energi åt den första
kontakten och uppbyggnaden av relationen. Detta gör pedagogens uppdrag
komplext då det består av flera olika delar som tillsammans ska bilda en
helhet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Relation | swe |
dc.subject | samarbete | swe |
dc.subject | pedagog och vårdnadshavare | swe |
dc.title | Samarbete mellan pedagog och vårdnadshavare - vad ligger till grund för en god relation? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |