Show simple item record

dc.contributor.authorÖresjö, Lottaswe
dc.contributor.authorAndersson, Samuelswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:11Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:11Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3910
dc.description.abstractInledning: Vi ville undersöka hur en svensk utlandsskola fungerar, då detta inte ingår i vår utbildning. Vi ville se hur det praktiskt fungerar, att bedriva en skolverksamhet utefter den svenska läroplanen i ett annat land och förhoppningsvis ta med oss givande arbetssätt. Syfte: Studiens syfte var att undersöka varför man som utlandssvensk väljer att placera sitt barn i en svensk utlandsskola och inte i någon annan skolform i det aktuella landet. Metod: För att komma fram till våra resultat och slutsatser, intervjuade vi föräldrar/föräldrapar till elever på en svensk utlandsskola i Spanien. Vi har också intervjuat rektorn på skolan, samtalat med lärare samt använt oss en del av egna observationer. Resultat: En av de främsta anledningarna till föräldrarnas val av skola, är att de föredrar den svenska pedagogiken framför andra. De vill även underlätta för barnen vid en eventuell återflytt, genom att låta dem gå i en svensk skola och därigenom bibehålla det svenska språket och den svenska kulturen. Att barnen även lär sig spanska och engelska ser de som ett plus. Efter genomförd studie har vi fått större förståelse för vikten av kulturell tillhörighet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectIntegrationswe
dc.subjectsegregationswe
dc.subjectdiasporaswe
dc.subjectnationell idenswe
dc.title"Mot en svensk kultur" - en undersökning om utlandssvenska föräldrars val av skolgång för sina barnswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record