dc.contributor.author | Öresjö, Lotta | swe |
dc.contributor.author | Andersson, Samuel | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:11Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:11Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3910 | |
dc.description.abstract | Inledning:
Vi ville undersöka hur en svensk utlandsskola fungerar, då detta inte ingår i vår utbildning. Vi
ville se hur det praktiskt fungerar, att bedriva en skolverksamhet utefter den svenska
läroplanen i ett annat land och förhoppningsvis ta med oss givande arbetssätt.
Syfte:
Studiens syfte var att undersöka varför man som utlandssvensk väljer att placera sitt barn i en
svensk utlandsskola och inte i någon annan skolform i det aktuella landet.
Metod:
För att komma fram till våra resultat och slutsatser, intervjuade vi föräldrar/föräldrapar till
elever på en svensk utlandsskola i Spanien. Vi har också intervjuat rektorn på skolan,
samtalat med lärare samt använt oss en del av egna observationer.
Resultat:
En av de främsta anledningarna till föräldrarnas val av skola, är att de föredrar den svenska
pedagogiken framför andra. De vill även underlätta för barnen vid en eventuell återflytt,
genom att låta dem gå i en svensk skola och därigenom bibehålla det svenska språket och den
svenska kulturen. Att barnen även lär sig spanska och engelska ser de som ett plus. Efter
genomförd studie har vi fått större förståelse för vikten av kulturell tillhörighet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Integration | swe |
dc.subject | segregation | swe |
dc.subject | diaspora | swe |
dc.subject | nationell iden | swe |
dc.title | "Mot en svensk kultur" - en undersökning om utlandssvenska föräldrars val av skolgång för sina barn | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |