dc.contributor.author | Andersson, Fredrik | swe |
dc.contributor.author | Karlsson, Thomas | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:14Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:14Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3913 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vårt syfte är att undersöka vilka pedagogiska fördelar det kan finnas med att, som lärare, använda
sig av dagstidningar i sin undervisning. Vi vill även undersöka om det finns någon förankring i
läroplanerna för att arbeta med tidningar. Vi har genomfört detta i form av en kvalitativ
undersökning där verksamma lärare som arbetar aktivt med tidningar i sina klassrum har deltagit.
Denna undersökning har genomförts skriftligt och lärarna har svarat via e-brev. Vi har kommit fram
till att det finns goda pedagiska grunder och stark förankring i läroplanerna för att bedriva
undervisning på detta sätt. Vi anser att många av de mål som uttrycks i läroplanerna Lpo 94 och Lpf
94 kan uppnås genom att låta eleverna arbeta med tidningar. Genom detta arbetssätt finns också en
möjlighet att placera elevernas lärande i ett sammanhang och att utgå ifrån deras värld för att på så
sätt fånga deras intresse och därmed underlätta bland annat samhällsförståelse och läsinlärning. Vi
anser att denna undersökning har en betydelse för läraryrket i och med att vi visar att det finns
pedagogiska motiv för att arbeta med tidningar i skolan. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Dagstidningar | swe |
dc.subject | Skola | swe |
dc.subject | Sociokulturell teori | swe |
dc.subject | Läsutv | swe |
dc.title | Tidningar i undervisningen - ett användbart läromedel? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |