Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Fredrikswe
dc.contributor.authorKarlsson, Thomasswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:14Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:14Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3913
dc.description.abstractSammanfattning: Vårt syfte är att undersöka vilka pedagogiska fördelar det kan finnas med att, som lärare, använda sig av dagstidningar i sin undervisning. Vi vill även undersöka om det finns någon förankring i läroplanerna för att arbeta med tidningar. Vi har genomfört detta i form av en kvalitativ undersökning där verksamma lärare som arbetar aktivt med tidningar i sina klassrum har deltagit. Denna undersökning har genomförts skriftligt och lärarna har svarat via e-brev. Vi har kommit fram till att det finns goda pedagiska grunder och stark förankring i läroplanerna för att bedriva undervisning på detta sätt. Vi anser att många av de mål som uttrycks i läroplanerna Lpo 94 och Lpf 94 kan uppnås genom att låta eleverna arbeta med tidningar. Genom detta arbetssätt finns också en möjlighet att placera elevernas lärande i ett sammanhang och att utgå ifrån deras värld för att på så sätt fånga deras intresse och därmed underlätta bland annat samhällsförståelse och läsinlärning. Vi anser att denna undersökning har en betydelse för läraryrket i och med att vi visar att det finns pedagogiska motiv för att arbeta med tidningar i skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDagstidningarswe
dc.subjectSkolaswe
dc.subjectSociokulturell teoriswe
dc.subjectLäsutvswe
dc.titleTidningar i undervisningen - ett användbart läromedel?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record