Visa enkel post

dc.contributor.authorTorefalk, Jonasswe
dc.contributor.authorGustafsson, Angelicaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:15Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:15Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3914
dc.description.abstractUndersökningen vi gjort syftar till att undersöka vilka medievanor barn i åldern 9-11 år har och om barns medievanor får några konsekvenser i skolan. De medier vi valt att undersöka är data och TV där även dataspel och TV-spel ingår. Uppsatsens huvudfråga är vilka medievanor barn har idag. Frågan besvaras med hjälp av två underfrågor som är: Finns det några skillnader mellan flickor och pojkars tillgång till media och medievanor? Påverkas barns skolsituation och det sociala samspel av de medievanor de har och i så fall hur? För att besvara våra frågor har vi använt oss av en kvalitativ och en kvantitativ undersökning som har besvarats av elever och lärare. Resultatet vi fått är att barnen idag tillbringar stor del av dagen framför de medier vi valt att undersöka och att skillnaderna mellan pojkar och flickors mediebruk inte skiljer sig speciellt mycket. Betydelsen av vår undersökning när det gäller vår framtida yrkesprofession blir att barnen kan komma att påverkas av olika medier som i sin tur kan påverka skolsituationerna, både i klassrummet och utanför, bland annat på rasterna.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleBarns medievanor. Påverkan på skolprestationer och det sociala samspeletswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post