dc.contributor.author | Torefalk, Jonas | swe |
dc.contributor.author | Gustafsson, Angelica | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:15Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:15Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3914 | |
dc.description.abstract | Undersökningen vi gjort syftar till att undersöka vilka medievanor barn i åldern 9-11 år har
och om barns medievanor får några konsekvenser i skolan. De medier vi valt att undersöka är
data och TV där även dataspel och TV-spel ingår. Uppsatsens huvudfråga är vilka medievanor
barn har idag. Frågan besvaras med hjälp av två underfrågor som är:
Finns det några skillnader mellan flickor och pojkars tillgång till media och medievanor?
Påverkas barns skolsituation och det sociala samspel av de medievanor de har och i så fall
hur?
För att besvara våra frågor har vi använt oss av en kvalitativ och en kvantitativ undersökning
som har besvarats av elever och lärare. Resultatet vi fått är att barnen idag tillbringar stor del
av dagen framför de medier vi valt att undersöka och att skillnaderna mellan pojkar och
flickors mediebruk inte skiljer sig speciellt mycket.
Betydelsen av vår undersökning när det gäller vår framtida yrkesprofession blir att barnen kan
komma att påverkas av olika medier som i sin tur kan påverka skolsituationerna, både i
klassrummet och utanför, bland annat på rasterna. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Barns medievanor. Påverkan på skolprestationer och det sociala samspelet | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |