Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie av modersmålsstöd i förskolan i Göteborg
Abstract
Syfte: Studiens syfte är att undersöka och klargöra hur modersmålsstöd fungerar i förskolan och
samtidigt lyfta fram modersmålets betydelse för barns språk- och identitetsutveckling. Den empiriska
undersökningen har som mål att undersöka pedagogernas arbetssätt i flerspråkiga förskolor och att
utreda hur modersmålsstödet fungerar i förskolan i Göteborg.
Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Hur tillgodoser förskolor i Göteborgs kommun de
flerspråkiga barnens rätt till modersmålsstöd?
Metod och material: Studien består av en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer.
Sammanlagt intervjuades två modersmålslärare och tre förskollärare från tre olika förskolor i
Göteborgs kommun. Intervjuerna spelades in på band och intervjumaterialet blev dels transkriberat i
sin helhet och dels sammanfattades den del som var relevant för studien.
Resultat: Modersmålslärarna ambulerar mellan förskolan och skolan och ger barnen språkträning en
gång i veckan. Språkträningen ges parallellt med den ordinarie verksamheten. Föräldrarnas och
pedagogernas önskemål om att barnen ska få modersmålsstöd förhindras av kommunens
budgetbesparing. Pedagogerna har en positiv inställning till barnens språk och har viljan att utveckla
barnens kunskaper. I förskolan arbetar tvåspråkig personal, men deras språkkompetens utnyttjas ofta
inte på bästa sätt för barnen. I förskolan talar barnen svenska med varandra även om de har samma
modersmål. Detta beror dels på att svenska fungerar som ett gemensamt språk i förskolan och dels på
att alla aktiviteter i förskolan sker på svenska, så att det är lättare att använda svenska.
Betydelse för läraryrket: Flerspråkighet i förskolan ska uppmärksammas mer och pedagoger i
förskolan måste hitta ett bra sätt att dra nytta av de flerspråkiga barnens erfarenheter och kunskaper.
Samtidigt bör den flerspråkiga personalens kompetens användas mer effektivt. Pedagoger måste
samarbeta med modersmålslärare för att öka modersmålsstödets kvalitet. Genom ökad kunskap om
modersmålets betydelse för barns språk- och identitetsutveckling, kan förskolepedagogerna höja
statusen på barnens språk och kulturtillhörighet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Tanaka, Yukiko
Keywords
Modersmålsstöd
modersmål
tvåspråkighet
flersprå
Language
sv