Feministiska ambitioner i det teknovetenskapliga klassrummet
Abstract
I denna artikel diskuteras svårigheter förenade med att omsätta feministiska ambitioner och genusvetenskapliga lärdomar i högre teknisk utbildning. Med utgångspunkt i en läsning av ett urval texter som diskuterar utbildning i natur- och teknikvetenskap utifrån ett genusperspektiv samt via några empiriska nedslag hämtade från en egen undersökning görs två poänger. Den första är att det inom forskningen om genus, teknik och utbildning finns ett teoretiskt problem i hur man inkorporerar kön i sina analyser. Det argumenteras för att detta kan förstås som en konsekvens av att mycket av den kunskap som högre teknisk utbildning kretsar kring vänder sig bort från det i vid mening ”mänskliga” och i sin reduktionism och sitt privilegierande av det kontextlösa istället framträder som ”subjektslös”. Två huvudsakliga sätt att i forskningen hantera denna ”subjektslöshet” beskrivs, och båda kritiseras för att de, på olika sätt, tenderar essentialisera förståelsen av kön. Artikelns andra poäng är att detta får problematiska pedagogiska konsekvenser för den som söker arbeta med feministiska ambitioner inom ingenjörsutbildning. Dessa diskuteras och avslutningsvis argumenteras också för hur man som högskolepedagog med feministiska ambitioner kan närma sig dessa frågor på ett delvis annat sätt.
Publisher
Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande.
Collections
View/ Open
Date
2015-06-01Author
Ottemo, Andreas
Keywords
Feministisk pedagogik
Högre teknisk utbildning
Ingenjörsutbildning
Genusteori
Publication type
article, peer reviewed scientific
Series/Report no.
Högskolepedagogisk skriftserie (vid offentliggörandet "PIL-enhetens skriftserie")
2015:2
Language
swe